Συνταγματικά προβλήματα ο διορισμός Παπαδήμου


Ο διορισμός του κ. Παπαδήμου ως πρωθυπουργού της χώρας από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας παρουσιάζει σημαντικά συνταγματικά προβλήματα.
Τα προβλήματα αυτά είναι δυο ειδών. Προβλήματα διαδικαστικά και προβλήματα ουσίας. Δεν θα κάνουμε μεγάλες νομικές αναλύσεις και παράθεση άρθρων του Συντάγματος, τα οποία απαιτούν μακροσκελή ανάλυση  και θα κουράσουν τον μη νομικό. Θα περιοριστούμε μόνο σε επιγραμματικές παρατηρήσεις.
Α) Διαδικαστικά προβλήματα.
Στο με αρ. 109/2011 ΠΔ, ο κ. Παπούλιας αναφέρει ότι εφάρμοσε την διάταξη για τη σύγκλιση των πολιτικών αρχηγών, προκειμένου να εξακριβωθεί αν μπορεί να σχηματιστεί βιώσιμη κυβέρνηση. Για να γίνει όμως αυτή η σύγκλιση, θα πρέπει είτε να έχουν…. αποτύχει οι τρεις διερευνητικές εντολές, είτε να έχει παραιτηθεί σύσσωμη η κυβέρνηση, δηλαδή και ο πρωθυπουργός. Στο ίδιο όμως ΠΔ ο κ. Παπούλιας αναφέρει μόνο την παραίτηση του πρωθυπουργού η οποία έγινε αποδεκτή με το με αρ. 108/2011 ΠΔ. Όπως πληροφορούμαστε όμως  εκ των υστέρων, τα υπόλοιπα μέλη της προηγούμενης κυβέρνησης (και όχι το σύνολο της κυβέρνησης) παραιτήθηκαν και έγιναν δεκτές οι παραιτήσεις τους από τον ΠτΔ προηγουμένως,  με άλλο ΠΔ (107/2011).
Επομένως δεν μπορούσε να γίνει σύγκλιση των πολιτικών αρχηγών αφού δεν είχαμε ταυτόχρονη παραίτηση του συνόλου της κυβέρνησης. Γιατί είναι αυτό σημαντικό; Γιατί από τη στιγμή που ο κ. Παπούλιας είχε ξεχωριστή παραίτηση του πρωθυπουργού και όχι σύσσωμης της κυβέρνησης, έπρεπε να εφαρμόσει άλλη διαδικασία. Αυτή που προβλέπει την σύγκλιση της ΚΟ του ΠΑΣΟΚ (που διέθετε πλειοψηφία στη Βουλή) για να εκλέξει άλλον πρωθυπουργό, όπως έγινε όταν πέθανε ο Ανδρέας Παπανδρέου.  
Αυτό όμως δεν το ήθελε προφανώς ο ίδιος ο κ. Γιώργος Παπανδρέου, γιατί τότε αυτόματα το ίδιο του το κόμμα θα ήταν υποχρεωμένο να εκλέξει άλλον πρωθυπουργό, παρόντος του ίδιου. .
Β) Προβλήματα ουσίας.
Αν τα προηγούμενα διαδικαστικά προβλήματα επιχειρούν πολλοί να τα παρακάμψουν ως τυπικές λεπτομέρειες, εντούτοις υπάρχει και σοβαρό ουσιαστικό πρόβλημα. Μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος του 1975 που έγινε το 1986, καταργήθηκε η δυνατότητα του ΠτΔ να διορίζει ως πρωθυπουργό εξωκοινοβουλευτικό πρόσωπο. Μάλιστα ακόμα και με το Σύνταγμα του 1975, στην περίπτωση παραίτησης του πρωθυπουργού (όπως έχουμε εδώ), ο ΠτΔ ήταν υποχρεωμένος να διορίσει ως πρωθυπουργό μέλος του Κοινοβουλίου. Μόνον αν διόριζε υπηρεσιακή κυβέρνηση για άμεσες εκλογές, μπορούσε διορίσει εξωκοινοβουλευτικό.
Με την αναθεώρηση όμως του 1986, καταργήθηκε ακόμα και αυτή η τελευταία δυνατότητα. Σύμφωνα λοιπόν με το ισχύον Σύνταγμα, ως πρωθυπουργός διορίζεται μόνο μέλος του Κοινοβουλίου, αφαιρουμένης σε κάθε περίπτωση, της διαζευκτικής ευχέρειας (μέλος η μη της Βουλής) που είχε με το προισχύσαν Σύνταγμα ο ΠτΔ. Επομένως ο διορισμός του κ. Παπαδήμου είναι συνταγματικό πρόβλημα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανεμογεννήτριες: Μικρό όφελος - μεγάλη καταστροφή λένε τώρα οι επιστήμονες.

Σχόλιο