Κινηματογραφική προβολή 31/10/13: Η ΕΒΔΟΜΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ
Φίλοι και φίλες γειά χαρά!
Το φετινό ταξίδι στις προβολές συνεχίζεται την Πέμπτη 31 Οκτώβρη, με μία από τις σπουδαιότερες δημιουργίες του κινηματογράφου. μια ταινία που ανέδειξε τον δημιουργό της σε έναν από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες του κόσμου.
Το φετινό ταξίδι στις προβολές συνεχίζεται την Πέμπτη 31 Οκτώβρη, με μία από τις σπουδαιότερες δημιουργίες του κινηματογράφου. μια ταινία που ανέδειξε τον δημιουργό της σε έναν από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες του κόσμου.
Η Ε Β Δ Ο Μ Η Σ Φ Ρ Α Γ Ι Δ Α
DET SJUNDE INSEGLET | Σουηδία 1957 | Ασπρόμ. |
Διάρκεια: 1h 36'
Σκηνοθεσία-σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν | Μουσική: Έρικ Νόρντγκρεν
| Φωτογραφία: Γκούναρ Φίσερ
Παίζουν: Γκούναρ Μπγιόρνστραντ, Μπενκτ Έκεροτ, Μαξ φον Σίντοφ, Νιλς Πόπε, Μπίμπι Άντερσον, Ίνγκα Λαντγκρέ, Όκε Φρίντελ.
Παίζουν: Γκούναρ Μπγιόρνστραντ, Μπενκτ Έκεροτ, Μαξ φον Σίντοφ, Νιλς Πόπε, Μπίμπι Άντερσον, Ίνγκα Λαντγκρέ, Όκε Φρίντελ.
“H αδιαφορία μου για τους ανθρώπους με έχει κάνει
αποσυνάγωγο. Ζω σε κόσμο φαντασμάτων, είμαι δεσμώτης των
ονείρων. Θέλω ο Θεός να απλώσει το χέρι του, να δείξει το
πρόσωπό του, να μου μιλήσει. Τον φωνάζω στο σκοτάδι, όμως κανείς δεν είναι εκεί...”
-Αντόνιους Μπλοκ
“Η αγωνία μου δεν είναι ίδια με εκείνη των θρήσκων,
παρόλο που εκδηλώνεται με τον ίδιο τρόπο.”
-Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Το 1957 είναι η χρονιά που ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
δίνει το πρώτο του μεγάλο αριστούργημα, που αποτελεί συγχρόνως ταινία-σταθμό
στην ιστορία του σινεμά. Από τις πιο
ενδοσκοπικές, αλληγορικές, μα ταυτόχρονα και μεγαλοφυώς προσιτές δημιουργίες της ευρωπαϊκής τέχνης, αυτό το φιλμ έχει αποτυπωθεί στον λευκοπίνακα της κινηματογραφικής μνήμης, μέσα
από ιδέες εικονοπλαστικής σύλληψης, χαρακτηριστικές της δημιουργικής διάνοιας
του σκηνοθέτη.
Ο ιππότης Αντόνιους Μπλοκ (Μαξ φον Σίντοφ), συνοδευόμενος από τον ιπποκόμο του, Γιονς (Γκούναρ Μπγιόρνστραντ), επιστρέφει στο κάστρο του στη
Σουηδία, που η ενδοχώρα της ερημώνεται από την πανούκλα, ύστερα από δέκα χρόνια απουσίας στις Σταυροφορίες. Ο ιππότης βασανίζεται από το ερώτημα της
ύπαρξης ή όχι του θεού και κυρίως από τον παραλογισμό της σιωπής του θεού, που
καθιστά την ανθρώπινη ύπαρξη μια μοναχική πορεία μέσα σε ένα κόσμο όπου
θριαμβεύει ο θάνατος. αντίθετα, ο ιπποκόμος, κυνικός και μηδενιστής, ανακαλύπτει
ότι ο φόβος είναι το μοναδικό θεμέλιο της θρησκείας. Δίπλα στα κεντρικά αυτά
πρόσωπα, κινούνται διάφοροι χαρακτήρες, καθώς και μια
οικογένεια σαλτιμπάγκων: ο Γιοφ (Νιλς Πόπε), η Μία (Μπίμπι Άντερσον) και το παιδί τους.
Καθ’ οδόν, τον Αντόνιους επισκέπτεται ο Θάνατος (Μπενκτ Έκεροτ) και τον πληροφορεί
ότι ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για τους δύο συνταξιδιώτες. Ο ιππότης, ως τελευταία προθεσμία, προκαλεί
τον Θάνατο σε μία παρτίδα σκάκι, με
αντάλλαγμα τη ζωή του, αν τον κερδίσει. Κατά τη
διάρκεια του παιχνιδιού αυτού, που διακόπτεται ανά τακτά χρονικά
διαστήματα, ο Αντόνιους πιέζει τον Θάνατο (που εντέχνως δεν
διευκρινίζεται αν είναι απεσταλμένος του Θεού) για απαντήσεις στα
μεταφυσικά του ερωτήματα.
Ο ιππότης και ήρωας της ταινίας έχει
ιδανικά, αλλά κυρίως ερωτηματικά: η αναστολή που ζητά από τον Χάρο δεν είναι από
αγάπη για τη ζωή, αλλά από επιθυμία για γνώση. Ο ιπποκόμος του δείχνει κυνικός, γιατι έχει χάσει ακόμα
και την περιέργεια των ερωτηματικών. έχει αποδεχτεί τις αρνητικές απαντήσεις, καθώς και το γεγονός ότι ο θεός δεν είναι παρά μια εικόνα,
ένα ψευδαισθητικό είδωλο,
που ο άνθρωπος δημιούργησε υπό την πίεση της άγνοιας και του φόβου του
για τον θάνατο. Τα μέλη της περιπλανώμενης οικογένειας-θιάσου έχουν αποκλείσει από
τη ζωή τους τα ερωτηματικά, όχι από ανοησία, αλλά από ανάγκη και επιλογή: χαίρονται τη ζωή, το παιδάκι τους, τις φρέσκες φράουλες, τα ερωτικά παιχνίδια.
Σε αυτούς χαρίζεται η τύχη ή ο Χάρος.
Ένα φιλμ μαγικό, με εικόνες ανείπωτης δραματουργικής δύναμης, εικαστική τελειότητα,
έξοχη φωτογραφία, την εμβληματική σκηνή της παρτίδας σκακιού ανάμεσα στον ιππότη και
τον Θάνατο και ένα σενάριο του ίδιου του Μπέργκμαν, απ' όπου ξεπηδούν οι υπαρξιακοί στοχασμοί του πάνω στη θρησκεία, τη ζωή και τον θάνατο. στοχασμοί που αντικατοπτρίζουν την εσωτερική ένταση του δημιουργού, η οποία γεννήθηκε μέσα
από τη σύγκρουση με την παιδική του πίστη, τη σφυρηλατημένη σε ένα αυστηρά
λουθηρανικό περιβάλλον.
Ένα φιλμ-αλληγορία, με φόντο τη ρεαλιστική και σκληρή απεικόνιση μιας
εποχής δεισιδαιμονιών και πνευματικής έκπτωσης, παρουσιασμένη με τη μορφή ενός
σκοτεινού παραμυθιού που καλύπτει, κάτω από την εξιστόρησή του, έναν γιγάντιο
όγκο φιλοσοφικών ερωτημάτων.
Η ταινία αυτή αντιμετωπίζει -όσο ίσως καμία άλλη- το
τελικό στάδιο, το αναπόφευκτο του θανάτου, την αδυναμία αντίδρασης του
ανθρώπου, το πλήρες μυστήριο της ζωής, το ανεξέλεγκτο της μοίρας και τελικά τη ματαιότητα κάθε προσπάθειας αντίστασης. Σύμφωνα με τον Μπέργκμαν, "καμιά
κοσμοθεωρία δεν μπορεί να λυτρώσει τον άνθρωπο από το ερώτημα της σκοπιμότητας
της ζωής και του θανάτου και τον παραλογισμό της ίδιας του της ύπαρξης, παρά
μόνον η νηφάλια και ευσυνείδητη παραδοχή των σκληρών κανόνων αυτού του παιχνιδιού".
Η ταινία ολοκληρώνεται με μία εικόνα συγκλονιστική, ένα
μεσαιωνικό εικονογραφικό μοτίβο, τον χορό του Θανάτου, που σέρνει προς το
άγνωστο τους ήρωες αυτού του συμβολικού δράματος.
Η Έβδομη σφραγίδα τιμήθηκε με το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής και με υποψηφιότητα για Χρυσό Φοίνικα στο φεστιβάλ Καννών 1957.
Δείτε εδώ το τρέιλερ της
ταινίας
Ραντεβού στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου, στη
Χαλκίδα.
Ώρα έναρξης: 9.30 μ.μ. Είσοδος ελεύθερη.
Η κινηματογραφική ομάδα σινεφιλμ
Η κινηματογραφική ομάδα σινεφιλμ
Σχόλια