Προκλητική αποζημίωση της Γερμανικής Fraport αποκαλύπτει τον αποικιοκρατικό χαρακτήρα της σύμβασής της με το ελληνικό δημόσιο
Επειδή η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια ήταν μικρότερη των 30,8 εκατομμύρια επιβατών το χρόνο, λόγω της πανδημίας, η Fraport Greece, η οποία διαχειρίζεται τα 14 μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας και τον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος» απαίτησε, με βάση την αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση που έχει κάνει το ελληνικό κράτος με αυτήν, αποζημίωση που ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με την εταιρεία, αλλά κυρίως σύμφωνα με σχέδιο νόμου της κυβέρνησης, το οποίο και αναμένεται να ψηφιστεί το αμέσως επόμενο διάστημα, οι οικονομικές συνέπειες της μειωμένης κίνησης στα αεροδρόμια λόγω της πανδημίας εμπίπτει στην «ευθύνη Δημοσίου».
Για ακριβώς τον παραπάνω λόγο η κυβέρνηση καταθέτει και το νομοσχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει δύο άρθρα: Το πρώτο αφορά την κύρωση της σύμβασης αποζημίωσης της Fraport Greece. Αυτό το τμήμα της αποζημίωσης ξεπερνά τα 177 εκατομμύρια ευρώ και αφορά τις ζημίες που υπέστη η εταιρεία κατά το 2020 λόγω πανδημίας. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στη διαφορά των πραγματοποιηθέντων κερδών σε σχέση με τα οριζόμενα στη Σύμβαση Παραχώρησης. Με λίγα λόγια, το ελληνικό δημόσιο αποδέχεται ότι ευθύνεται για την πανδημία και τις συνέπειές της και ότι τα κυβερνητικά μέτρα φταίνε για τη μείωση των κερδών της και γι’ αυτό πρέπει να τα καλύψει από τον κρατικό προϋπολογισμό!
Τα περίπου 177 εκατομμύρια δεν θα καταβληθούν στην εταιρεία, αλλά αυτή θα απαλλαγεί από κάποια εκ των ετήσιων σταθερών και μεταβλητών τιμημάτων που καταβάλλει και ανάλογα και με την επιβατική κίνηση. Η αποζημίωση αυτή αφορά αποκλειστικά το πρώτο έτος της πανδημίας, το 2020, και όχι το 2021 οπότε και ίσχυσαν εκ νέου περιοριστικά μέτρα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Γι’ αυτό το λόγο και στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναφέρεται ξεκάθαρα ότι θα υπάρξει επιπλέον ενίσχυση σε «ενδεχόμενη δαπάνη ή απώλεια εσόδων υπέρ της εταιρείας για την οικονομική χρήση 2021».
Σύμφωνα με την αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση παραχώρησης που έχουν συνάψει οι ελληνικές κυβερνήσεις με τη Γερμανική εταιρεία η παραπάνω «λύση» προκρίνεται ως η πλέον συμφέρουσα! Γιατί με βάση τη σύμβαση, η Fraport έχει πολύ συγκεκριμένο αποζημιωτικό δικαίωμα, που στην περίπτωση που το διεκδικούσε από τη διαιτησία θα έπρεπε αυτό να καταβληθεί εφάπαξ και τοις μετρητοίς, στην εταιρεία από το Ελληνικό Δημόσιο.
Το δεύτερο άρθρο του νομοσχεδίου αφορά την περαιτέρω χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με βάση τις σχετικές προβλέψεις της συνθήκης για κρατικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η στήριξη αυτή θα είναι ύψους 130 εκατομμυρίων και αφορά τη χρήση του 2020, ενώ θα προχωρήσει μόλις εγκριθεί, όπως αναμένεται, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, στην οποία και έχει υποβληθεί.
Η στήριξη θα χορηγηθεί με δύο τρόπους: αφενός με την καταβολή μετρητοίς 51.575.964 ευρώ και αφετέρου με τον συμψηφισμό του ετήσιου ανταλλάγματος που υποχρεούται να καταβάλει η «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», ποσού έως και 78.424.036 ευρώ, κατά τα έτη 2020, 2021 και 2022. Τα αεροδρόμια έχουν ενταχθεί στους κλάδους που υπέστησαν «σφοδρό πλήγμα» από την πανδημία και γι’ αυτό εξαιρούνται από τους περιορισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις κρατικές ενισχύσεις.
Όλα τα παραπάνω είναι συνέπειες της αποικιοκρατικής σύμβασης για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και τον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος», που έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ και εφαρμόζει με περισσή ευχαρίστηση η ΝΔ. Είναι συνέπειες της πολιτικής που προωθεί την παραχώρηση δημοσίων υποδομών της χώρας και μεγάλες οικονομικές ενισχύσεις στο μεγάλο ξενο κεφάλαιο, με αντίτιμο την αφαίμαξη του οικονομικού πλούτου και του λαού της χώρας.
Σχόλια