Λογιστικό τρικ το «ένα δισ. επιπλέον στην Παιδεία». Μεταφέρουν αρμοδιότητες και κονδύλια από άλλα υπουργεία

Το έλεγε προεκλογικά, το είπε και στην ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης ο Παπανδρέου: «Παρά την εξαιρετικά δυσμενή οικονομική κατάσταση, κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για επιπλέον ένα δισεκατομμύριο ευρώ από τον πρώτο προϋπολογισμό».

Και θα το κάνει πράξη. Πώς; Μέσα από μια λογιστική απατεωνιά, που όμοιά της εμείς τουλάχιστον δεν γνωρίζουμε να έχει ξαναγίνει. Μεταφέροντας κονδύλια από άλλα υπουργεία, που θα του δώσουν τη δυνατότητα ακόμα και να μειώσει τις δαπάνες που «παραδοσιακά» αφορούσαν το υπουργείο Παιδείας.



Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι αυτό το κόλπο δεν το είχαμε φανταστεί. Οταν ακούσαμε τον Παπανδρέου να επαναλαμβάνει την προεκλογική εξαγγελία, εκτιμήσαμε ότι μάλλον θα γράψουν το κονδύλι στον προϋπολογισμό, για να δημαγωγήσουν εκ του ασφαλούς, αλλά δεν θα διαθέσουν τα λεφτά. Ομως αυτοί είχαν άλλα σχέδια, που θα τα ζήλευαν και οι απατεώνες του χρηματιστήριου.

Ας δούμε τι έκαναν.



Το παλιό υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων είχε μια Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης, η οποία όμως είχε ασήμαντα καθήκοντα και διαχειριζόταν εξίσου ασήμαντα κονδύλια. Για παράδειγμα, το 2009 το σχετικό κονδύλι γι’ αυτή τη γενική γραμματεία ήταν μόλις 6,3 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση Παπανδρέου δημιούργησε ένα νέο υπουργείο, όχι μόνο κατ’ όνομα (υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων), αλλά και από την άποψη των αρμοδιοτήτων που του μεταβιβάστηκαν. Τις αρμοδιότητες τις μάθαμε επιτέλους από το Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο πέρασε από τον έλεγχο του ΣτΕ (οι παρατηρήσεις που έκανε το ΣτΕ δεν αφορούν το θέμα που εξετάζουμε) και το έχουμε στα χέρια μας, μολονότι επισήμως δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα.



Στο νέο υπουργείο μεταφέρονται σημαντικές αρμοδιότητες από μια σειρά άλλα υπουργεία και βέβαια μεταφέρονται και τα σχετικά κονδύλια. Οι υπηρεσίες που μεταφέρονται και υπάγονται στη νέα Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης (η οποία μετατρέπεται σε υπεργραμματεία, μεγέθους υπουργείου) είναι οι εξής:



α) Από το παλιό υπουργείο Ανάπτυξης η Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας. Το 2009 η συγκεκριμένη γραμματεία έπαιρνε κονδύλι 111 εκατ. ευρώ από τον τακτικό προϋπολογισμό και 130 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.



β) Από τα παλιά υπουργεία Ανάπτυξης, Υγείας και Εργασίας οι υπηρεσίες και η αρμοδιότητα εισήγησης, σχεδιασμού και εκτέλεσης πολιτικών και προγραμμάτων αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης, ως και εποπτείας των λειτουργιών του Εθνικού Συστήματος Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση (ΕΣΣΕΕΚΑ). Ο χρόνος δεν μας επέτρεψε να ψάξουμε αναλυτικά όλους τους κωδικούς, για να δού-με το ακριβές ύψος των κονδυλίων που προβλέπονταν ως τώρα γι’ αυτές τις υπηρεσίες, όπως όμως θα δείτε στη συνέχεια δεν έχει και τόση σημασία.



γ) Από το παλιό υπουργείο Εργασίας οι υπηρεσίες και η αρμοδιότητα εισήγησης, σχεδιασμού και εκτέλεσης πολιτικών και προγραμμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων Πόρων. Εδώ είναι τα χοντρά λεφτά.

Ενα από τα τομεακά προγράμματα του ΕΣΠΑ είναι το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανάπτυξη του Ανθρώπινου Δυναμικού 2007-2013». Το ύψος του προγράμματος είναι 3 δισ. ευρώ. (2,26 δισ. κοινοτική και 0,74 δισ. εθνική συμμετοχή). Τα προγράμματα που αφορούν τη λεγόμενη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση ξεπερνούν το 1,3 δισ. ευρώ! Ας σημειωθεί ότι την πρώτη τριετία του ΕΣΠΑ (2007-2009) δεν έχει απορροφηθεί σχεδόν τίποτα στο πλαίσιο αυτών των προγραμμάτων, επομένως έχει την άνεση η κυβέρνηση να εγγράψει στον προϋπολογισμό του 2010 το μεγαλύτερο μέρος του σχετικού κονδυλίου.



Μεταφέροντας, λοιπόν, γενικές γραμματείες και αρμοδιότητες από άλλα υπουργεία στο νέο υπουργείο Παιδείας, η κυβέρνηση θα μεταφέρει και τα ανάλογα κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού. Οπως ήδη έχετε διαπιστώσει, τα κονδύλια αυτά, που έως τώρα δεν πήγαιναν στο υπουργείο Παιδείας, ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, το οποίο εφάπαξ υποσχέθηκε ο Παπανδρέου. Είναι κυρίως τα κονδύλια από τα προγράμματα της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης. Με τα κονδύλια των νέων υπηρεσιών να ξεπερνούν το 1 δισ., η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να μειώσει τα κονδύλια που έως τώρα δίνονταν στο υπουργείο Παιδείας.



Στο στήσιμο αυτής της κομπίνας, μπροστά στην οποία ωχριά η πολυδιαφημισμένη «δημιουργική λογιστική», υπάρχει και ένα ευτράπελο. Οπως αποκάλυψε μιλώντας στους δημοσιογράφους (στις 19 Οκτώβρη) ο υπουργός Εργασίας Α. Λοβέρδος, αυτός με τη συνάδελφό του Α. Διαμαντοπούλου συζήτησαν στο άτυπο υπουργικό συμβούλιο και είπαν στον πρωθυπουργό «ότι η σκέψη είναι τα θέματα της εκπαίδευσης να πάνε στο Υπουργείο Παιδείας και τα θέματα της κατάρτισης να μείνουν στο Υπουργείο Εργασίας». «Ο Πρωθυπουργός συγκατένευσε αλλά ουσιώδη συζήτηση δεν κάναμε, γιατί υπήρχαν άλλες προτεραιότητες», συμπλήρωσε ο Λοβέρδος.



Προφανώς, ο Λοβέρδος με τη Διαμαντοπούλου δεν ήξεραν πώς θα στηθεί η κομπίνα. Γι’ αυτό και μοίρασαν μεταξύ τους τις αρμοδιότητες. Το πιθανότερο είναι να μην ήξερε ούτε ο Παπανδρέου, γι’ αυτό και συγκατένευσε, όπως είπε ο Λοβέρδος. Οταν όμως ήρθε η ώρα να μοιραστούν οι αρμοδιότητες, ανέλαβε ο Παπακωνσταντίνου (γνώστης των θεμάτων του υπουργείου, δεδομένου ότι μαζί με τον υφυπουργό του Σαχινίδη είχαν διατελέσει οικονομικοί σύμβουλοι των Σημίτη-Χριστοδουλάκη) να εξηγήσει από πού θα βρεθεί το «επιπλέον ένα δισ. στην Παιδεία». Είμαστε σίγουροι ότι Παπανδρέου, Πάγκαλος και Παμπούκης του έδωσαν συγχαρητήρια για την πρωτότυπη κομπίνα. Ετσι, όλες οι αρμοδιότητες πέρασαν στη Διαμαντοπούλου και ο Λοβέρδος έμεινε με ακόμη λιγότερες αρμοδιότητες και ακόμη λιγότερα κονδύλια να διαχειριστεί. Του άφησαν μόνο το κινίνο. Η ζάχαρη πήγε αλλού.



Νομίζουμε ότι αυτή η απατεωνιά πρέπει να γίνει όπλο στα χέρια της μαχόμενης εκπαιδευτικής κοινότητας. Η κυβέρνηση Παπανδρέου νομίζει πως έχει να κάνει με Χαχόλους.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανεμογεννήτριες: Μικρό όφελος - μεγάλη καταστροφή λένε τώρα οι επιστήμονες.

Σχόλιο