Σκάνδαλο ολκής στο ΥΠΕΝ με τις διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης Γενικών Διευθυντών

 


Ο δασολόγος Δ. Βακάλης, μετά από κρίσεις στο αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο, τοποθετήθηκε στις 13 Ιούλη του 2018 για τρία χρόνια προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος (ΓΔΠΔΔΠ). Στις 20 Ιούλη του 2020, προφανώς με άνωθεν εντολή, ο υπηρεσιακός γραμματέας του ΥΠΕΝ Ν. Μιχαλόπουλος τον μετακίνησε παράνομα σε θέση προϊσταμένου στη Γενική Διεύθυνση Υδάτων της Γενικής Γραμματείας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του ίδιου υπουργείου (ΥΠΕΝ), ενώ σύμφωνα με την απόφαση τοποθέτησής του (αριθμός πρωτοκόλλου ΥΠΕΝ/ΔΔΥ/450626563/13/7/2018) είχε επιλεγεί για τριετή θητεία. Ο υπηρεσιακός γραμματέας τον μετακίνησε πάνω στα δύο χρόνια και εφτά μέρες.

Μετακίνησε τον Δ. Βακάλη, επειδή ήθελε να τοποθετήσει τον δασολόγο Ε. Γκουντούφα ως αναπληρωτή προϊστάμενο της ΓΔΠΑΔΠ, γιατί αυτός κινείται στο χώρο της ΝΔ και είναι διατεθειμένος να μην λέει όχι στις παράνομες επιλογές της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ.

Ο Ε. Γκουντούφας, εκτός από α/α προϊστάμενος της ΓΔΠΑΔΠ, είναι και προϊστάμενος της Διεύθυνσης Προστασίας Δασών (ΔΠΔ). Με την τελευταία ιδιότητα συμμετέχει και στο Τεχνικό Συμβούλιο Δασών (ΤΣΔ), το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο από την πολιτική ηγεσία, τόσο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ όσο και της κυβέρνησης Μητσοτάκη, για να βγάλει παράνομες γνωμοδοτήσεις, με τις οποίες αποχαρακτηρίστηκαν δάση και δασικές εκτάσεις.

Θυμίζουμε την περίπτωση του πευκοδάσους στο Παλιούρι Χαλκιδικής, ηλικίας 25-40 χρόνων και με κάλυψη 100%. Στην έκδοση αυτής της εξόφθαλμα προκλητικής γνωμοδότησης του ΤΣΔ συμμετείχε και ο Γκουντούφας και διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο.

Για να δικαιολογήσει την παράνομη μετακίνηση του Δ. Βακάλη, Ο υπηρεσιακός γραμματέας Ν. Μιχαλόπουλος έγραφε στα «έχοντας υπόψη» της απόφασής του:

«10. Τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της Γενικής Διεύθυνσης Υδάτων της Γενικής Γραμματείας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υ.Π.ΕΝ. και ειδικότερα την εφαρμογή βιώσιμων πολιτικών ανάπτυξης προστασίας και διαχείρισης των υδατικών πόρων της χώρας, την εφαρμογή ορθολογικής πολιτικής ανάπτυξης στον τομέα των υδάτων και την αποτελεσματικότερη εφαρμογή των Κοινοτικών οδηγιών που αφορούν στον τομέα των Υδάτων.

    1. Την ανάγκη τοποθέτησης Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Υδάτων της Γενικής Γραμματείας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υ.Π.ΕΝ».

Στην πραγματικότητα, μετακινώντας τον Βακάλη στη Γενική Διεύθυνση Υδάτων, ο υπηρεσιακός γραμματέας ουσιαστικά τον παρόπλισε, βάζοντάς τον σε θέση-ψυγείο.

Το συγκεκριμένο άρθρο ο πρώην εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Β. Πλιώτας το διαβίβασε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθήνας, που το χρέωσε σε εισαγγελέα ο οποίος έδωσε εντολή σε πταισματοδίκη να κάνει προκαταρκτική εξέταση για τον υπηρεσιακό γραμματέα ως ύποπτο για την τέλεση αδικημάτων. 

Η προκαταρκτική ολοκληρώθηκε και στάλθηκε στον αρμόδιο εισαγγελέα στις 12/11/2021, στάλθηκε δε πάλι στην πταισματοδίκη στις 23/05/2022.

Ως αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης (για να το πούμε απλά: τους πιάσαμε με τη γίδα στην πλάτη), ο υπηρεσιακός γραμματέας Ν. Μιχαλόπουλος (σε συνεννόηση, φυσικά, με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ) αναγκάστηκε να δημοσιεύσει στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ του ΥΠΕΝ στις 17 Ιούνη του 2022 κοινή απόφαση με την αρμόδια για τις προσλήψεις στο δημόσιο Γενική Γραμματέα Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του υπουργείου Εσωτερικών, για την προκήρυξη για την πλήρωση 10 θέσεων Γενικών Διευθυντών. Οι δέκα Γενικές Διευθύνσεις είναι οι εξής:

  1. Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών και Νομοθετικού Εργου
  2. Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Γεωχωρικών Πληροφοριών
  3. Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής
  4. Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος
  5. Γενική Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιαμού
  6. Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας
  7. Γενική Διεύθυνση Ερευνας
  8. Γενική Διεύθυνση Ορυκτών Πρώτων Υλών
  9. Γενική Διεύθυνση Υδάτων
  10.  Γενική Διεύθυνση Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών

Ομως, όπως θα αποδείξουμε στη συνέχεια, η προκήρυξη για την πλήρωση των θέσεων της 9ης και 10ης Γενικής Διεύθυνσης έπρεπε να γίνει τον Αύγουστο του 2019, ενώ η προκήρυξη για την πλήρωση της θέσης του Γενικού Διευθυντή Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος, μετά τη βίαιη και παράνομη μετακίνηση του Βακάλη, έπρεπε να δημοσιευτεί άμεσα στις 21 Ιούλη και μέσα σε 2 μήνες και 15 ημέρες έπρεπε να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να γίνει η τοποθέτηση του νέου Γενικού Διευθυντή Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος.

Με την κίνηση αυτή ο Μιχαλόπουλος και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τη θέση τους. Αποκαλύπτουν το πελάγωμα, το αδιέξοδο και την ενοχή τους για την παράνομη τοποθέτηση του Γκουντούφα και επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες μας ότι η κατάσταση με την επιλογή και τοποθέτηση των στελεχών της δημόσιας διοίκησης είναι δραματική και σε βάρος του περιβόητου δημόσιου συμφέροντος.

Από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ του ΥΠΕΝ διαπιστώσαμε ότι για τις Γενικές Διευθύνσεις 2 και 8 δεν υπήρχε το ΑΔΑ και έτσι δεν μπορέσαμε να βρούμε την απόφαση του πρώην υπουργού Σταθάκη, για να διαπιστώσουμε αν πράγματι προηγήθηκε απόφαση του ΕΙ.Σ.Ε.Π (Ειδικού Συμβουλίου Επιλογής Προϊστάμενων) για τους επικρατέστερους. Ετσι επικοινωνήσαμε με τους ίδιους τους Γενικούς Διευθυντές για να μάθουμε τι ακριβώς έγινε, μιας και στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ δεν αναφερόταν ο ΑΔΑ της απόφασης τοποθέτησής τους, όπως αμαφερόταν για έξι Γενικούς Διευθυντές (1, 3, 4, 5, 6 και 7).

Ο Γενικός Διευθυντής 2 (η τοποθέτησή του έγινε στις 15 Ιούνη του 2018) μας ανέφερε στις 15 Σεπτέμβρη, ότι στο ΕΙ.Σ.Ε.Π. ήταν δεύτερος στην επιλογή και τοποθετήθηκε αυτός γιατί ο πρώτος επέλεξε θέση σε άλλο υπουργείο. Οταν του ζητήσαμε να μας δώσει αντίγραφο των σχετικών εγγράφων, μας απάντησε ότι θέλει να το σκεφτεί και ότι θα επικοινωνήσει μαζί μας για να μας πει τι αποφάσισε. Στις 16 Σεπτέμβρη και ώρα 10:34 μας έστειλε τον ΑΔΑ: ΩΜ4Ψ4653Π8-ΑΜΝ, βάσει του οποίου βρήκαμε την απόφαση τοποθέτησής του. Πέρασε από το ΕΙ.Σ.Ε.Π. και κρίθηκε δεύτερος, όμως επειδή ο πρώτος στην κατάταξη δήλωσε ότι δεν επιθυμεί τη θέση του Γενικού Διευθυντή Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Γεωχωρικών Πληροφοριών, ο τότε υπουργός Σταθάκης επέλεξε αυτόν.

Ψάχνουμε εξονυχιστικά το θέμα, γιατί αν δεν έχει προηγηθεί απόφαση του ΕΙ.Σ.Ε.Π., η τοποθέτηση με απόφαση του υπουργού είναι παράνομη και θα έπρεπε, σύμφωνα με τα δύο πρώτα εδάφια της παραγράφου 11 του άρθρου 86 του Ν. 3528/2007 να γίνει άμεσα η προκήρυξη διαγωνισμού και μέσα σε 2,5 μήνες να γίνει η τοποθέτηση νέου Γενικού Διευθυντή, μετά από απόφαση του ΕΙ.Σ.Ε.Π. Παραθέτουμε τα εδάφια αυτά: «11. Αν κενωθεί ή συσταθεί θέση προϊσταμένου, η θέση προκηρύσσεται το αργότερο εντός δεκαπέντε (15) ημερών και η διαδικασία τοποθέτησης προϊσταμένου ολοκληρώνεται το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από την προκήρυξη της θέσης. Ο προϊστάμενος επιλέγεται για πλήρη θητεία».

Στις 15 Ιούνη του 2021 έληξε και για τον Γενικό Διευθυντή 2 ο χρόνος παραμονής σ’ αυτή τη θέση και έτσι από τις 15 Ιούνη του 2022 η παραμονή του είναι παράνομη.

Με τον Γενικό Διευθυντή 8 επικοινωνήσαμε δύο φορές με τη γραμματέα του. Την πρώτη φορά η γραμματέας μάς είπε ότι είναι απασχολημένος και δεν μπορεί να μιλήσει μαζί μας και ότι όλα τα χαρτιά είναι εντάξει. Τη δεύτερη φορά, επειδή επιμέναμε να μιλήσουμε μαζί του, η γραμματέας μάς παρέπεμψε στο Διοικητικό. Εξηγήσαμε στη γραμματέα ότι ο Γενικός Διευθυντής υπεκφεύγει, καθώς γνωρίζει ότι το Διοικητικό δεν θα μας δώσει τα στοιχεία επικαλούμενο τα προσωπικά δεδομένα. Τελικά, στις 16 Σεπτέμβρη του 2022 και ώρα 7:33 μμ, λάβαμε από τη Γενική Διεύθυνση 8 (Ορυκτών Πρώτων Υλών) την απόφαση του πρώην υπουργού Σταθάκη, που είχε εκδοθεί στις 8 Ιούνη του 2018, με την οποία τοποθετείται ο νυν προϊστάμενος, μετά από την απόφαση του ΕΙ.Σ.Ε.Π. στην οποία ήταν πρώτος επιλεγόμενος.

Από τις 8 Ιούνη του 2018 πέρασαν τρία χρόνια και η θέση έπρεπε να προκηρυχτεί στις 8 Γενάρη του 2021 και όχι στις 17 Ιούνη του 2022! Επομένως, και αυτός ο Γενικός Διευθυντής είναι παράνομα τοποθετημένος από τις 8 Ιούνη του 2021! 

Ας το έχει αυτό υπόψη ο Γενικός Διευθυντής που στην αρχή αρνήθηκε να μας δώσει την απόφαση και μας την έστειλε αργότερα (στις 7:33 το βραδάκι!), «κατόπιν ωρίμου σκέψεως» όπως φαίνεται.

Οι έξι Γενικοί Διευθυντές (1, 3, 4, 5, 6 και 7) τοποθετήθηκαν με αποφάσεις του υπουργού Σταθάκη, μετά από επιλογή τους ως πρώτοι από το ΕΙ.Σ.Ε.Π. Οι αποφάσεις του υπουργού για την τοποθέτησή τους δημοσιεύτηκαν στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ στις 13/6/2018, 13/7/2018, 13/7/2018, 5/6/2018, 5/6/2018 και 8/6/2018, αντίστοιχα. 

Στην παράγραφο 7β του άρθρου 86 του νόμου 3528/2007 για τις προκηρύξεις των θέσεων Γενικών Διευθυντών προβλέπεται: «Η προκήρυξη εκδίδεται πέντε μήνες πριν την λήξη της θητείας των υπηρετούντων προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και δημοσιεύεται στις ιστοσελίδες των οικείων φορέων και του ΑΣΕΠ».

Επρεπε, λοιπόν, ο Ν. Μιχαλόπουλος, σύμφωνα με την παραπάνω διάταξη, να προκηρύξει το διαγωνισμό για την πλήρωση των θέσεων των Γενικών Διευθυντών 1, 5, 6 και 7 στις 5 Γενάρη του 2021 και των Γενικών Διευθυντών 3 και 4 στις 13 Φλεβάρη του 2021! Θυμίζουμε ότι η θητεία των Γενικών Διευθυντών είναι τριετής και αυτό αναγράφεται στις αποφάσεις που εκδίδει ο υπουργός για την τοποθέτησή τους

Ο Μιχαλόπουλος, λοιπόν, με άνωθεν εντολή αλλά με προσωπική ευθύνη, καθυστέρησε σκόπιμα την προκήρυξη για την πλήρωση των θέσεων των Γενικών Διευθυντών για 17 ολόκληρους μήνες! Αν μάλιστα δεν είχε προηγηθεί η καταγγελία για την παράνομη τοποθέτηση του φίλα προσκείμενου στην ΝΔ Γκουντούφα και η διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τον Ν. Μιχαλόπουλο, ως ύποπτο τέλεσης αδικημάτων, δεν θα αποφάσιζε να δημοσιεύσει την προκήρυξη ούτε στις 17 Ιούνη του 2022. Γνωρίζουμε ότι εκφράστηκε προβληματισμός στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ για το αν θα μπορέσει να επιλεγεί ο Β. Γκουντούφας ως πρώτος από το ΕΙ.Σ.Ε.Π, μιας και έχει χαμηλό αριθμό μορίων.

9. Γενική Διεύθυνση Υδάτων 

Με το άρθρο 9 παράγραφος 1 του ΠΔ 84, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 17 Ιούλη του 2019, καταργήθηκε η Ειδική Γραμματεία Υδάτων και με το άρθρο 111, πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 και παράγραφος 1δ του περιβόητου νόμου 4622 για το επιτελικό κράτος (δημοσιεύτηκε στις 8 Αυγούστου του 2019), αποφασίστηκε η σύσταση Γενικής Διεύθυνσης Υδάτων. Παραθέτουμε τις σχετικές διατάξεις της πραγράφου 1: 

«Στις κάτωθι υπηρεσίες των οποίων οι θέσεις μετακλητών Γενικών ή Ειδικών Γραμματέων καταργήθηκαν με το π.δ. 84/2019 (Α’ 123) συστήνονται θέσεις Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων οι οποίοι προΐστανται των εν λόγω υπηρεσιών…

(δ) Προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Υδάτων της Γενικής Γραμματείας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο οποίος προΐσταται των Διευθύνσεων Προστασίας και Διαχείρισης Υδάτινου Περιβάλλοντος και Σχεδιασμού και Διαχείρισης Υπηρεσιών Ύδατος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας».

Επρεπε, λοιπόν, αν όχι από τις 9 Αυγούστου του 2019, το αργότερο μέσα στον Σεπτέμβρη του 2019, να προκηρυχτεί η θέση του προϊστάμενου για τη Γενική Διεύθυνση Υδάτων. Ο Μιχαλόπουλος, όμως, δεν προκήρυξε τη θέση και μετά από ένα χρόνο περίπου, στις 20 Ιούλη του 2020, εξέδωσε την παράνομη απόφαση με την οποία μετακινούσε τον Γενικό Διευθυντή Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος, που είχε επιλεγεί πρώτος από το ΕΙ.Σ.Ε.Π. Στα «έχοντας υπόψη» της απόφασής του δικαιολόγησε ως εξής την παράνομη μετακίνηση: 

 «10. Τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της Γενικής Διεύθυνσης Υδάτων της Γενικής Γραμματείας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υ.Π.ΕΝ. και ειδικότερα την εφαρμογή βιώσιμων πολιτικών ανάπτυξης προστασίας και διαχείρισης των υδατικών πόρων της χώρας, την εφαρμογή ορθολογικής πολιτικής ανάπτυξης στον τομέα των υδάτων και την αποτελεσματικότερη εφαρμογή των Κοινοτικών οδηγιών που αφορούν στον τομέα των Υδάτων»

Μ’ αυτά που έγραψε για την τοποθέτηση Γενικού Διευθυντή Υδάτων, με καθυστέρηση ενός χρόνου, ο Μιχαλόπουλος αυτοξευτελίζεται και δεν χρειάζεται να προσθέσουμε εμείς κάτι συμπληρωματικά.

10. Γενική Διεύθυνση Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών 

Με την παράγραφο 3 του άρθρου 9 του ΠΔ 84/2019 καταργήθηκε η Ειδική Γραμματεία Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών και με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 και την παράγραφο 1ε του άρθρου 111 του νόμου 4622 συστάθηκε η Γενική Διεύθυνση Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών. Παραθέτουμε την παράγραφο 1ε: 

«Στις κάτωθι υπηρεσίες των οποίων οι θέσεις μετακλητών Γενικών ή Ειδικών Γραμματέων καταργήθηκαν με το π.δ. 84/2019 (Α’ 123) συστήνονται θέσεις Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων οι οποίοι προΐστανται των εν λόγω υπηρεσιών…

(ε) Προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο οποίος προΐσταται του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας»

Ούτε αυτή η Γενική Διεύθυνση συστάθηκε τον Σεπτέμβρη του 2019, όπως όφειλε ο τότε υπουργός Χατζηδάκης. Στις 25 Ιούνη του 2020 αποφάσισει να τοποθετήσει ως Γενική Διευθύντρια την Αθανασία Λαζάρου-Δήμα, χωρίς να προκηρύξει διαγωνισμό για την πλήρωση της θέσης, «θέσης ευθύνης» κατά τα λεγόμενά τους. Η δικαιολογία που ανέπτυξε ο Χατζηδάκης στην απόφασή του είναι παροιμιώδης. Την παραθέτουμε στο τέλος χωρίς δικό μας σχολιασμό.

O τίτλος του άρθρου μας είναι απόλυτα ακριβής, χωρίς ίχνος υπερβολής. Οι τοποθετήσεις Γενικών Διευθυντών στο ΥΠΕΝ συνιστούν σκάνδαλο ολκής.

ΥΓ. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, ο γενικός γραμματέας Δασών ξεπέρασε κάθε όριο. Εχει το θράσος να εγκαλεί τους δασολόγους του Δημοσίου ότι δεν εφαρμόζουν τον… κώδικα ηθικής, επειδή καταγγέλλουν την αντιδασική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη! Απειλεί όχι μόνο τους απλούς υπαλλήλους αλλά και τους συνδικαλιστές, ότι αν συνεχίσουν να καταγγέλλουν την αντιδασική κυβερνητική πολιτική θα υποστούν κυρώσεις! Εκδίδει παράνομους φετφάδες και τους χαρακτηρίζει… εμπιστευτικά έγγραφα.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανεμογεννήτριες: Μικρό όφελος - μεγάλη καταστροφή λένε τώρα οι επιστήμονες.

Σχόλιο