Ψηφιακό φροντιστήριο: Απάτη ολκής
Την πιλοτική εφαρμογή της επικοινωνιακής μπούρδας, που συνιστά απάτη ολκής και καλείται χάριν εντυπωσιασμού «ψηφιακό φροντιστήριο», εγκαινίασε ο Μητσοτάκης αντάμα με τον Πιερρακάκη, χθες Τρίτη το απόγευμα στο υπουργείο Παιδείας.
Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘΑ:
– Η πιλοτική εφαρμογή θα διαρκέσει έως την Παρασκευή 20/9/2024 και η πλήρης λειτουργία ξεκινά από την Δευτέρα 23/9/2024.
– Στο «ψηφιακό φροντιστήριο» θα παρέχεται τις απογευματικές ώρες εξ αποστάσεως διδασκαλία (σύγχρονη και ασύγχρονη) στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Γ΄ τάξης των ΓΕ.Λ και ΕΠΑ.Λ. Σε πρώτη φάση θα γίνουν παραδόσεις σε 11 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και στη συνέχεια, θα διδάσκονται 19 μαθήματα των ΓΕΛ και 26 των ΕΠΑΛ. Οι παραδόσεις των μαθημάτων θα γίνονται από το στούντιο που έχει στηθεί στο ισόγειο του υπουργείου Παιδείας.
– Οι συμμετέχοντες δεν θα μπορούν να παρεμβαίνουν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, μπορούν όμως να υποβάλλουν ερωτήσεις που θα απαντώνται σε… σύντομο χρονικό διάστημα.
– Πρόσβαση μπορεί να έχει κάθε υποψήφιος/α εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, κάθε μαθητής/ήτρια της Γ΄ Λυκείου από όλη την Ελλάδα. Ο εξοπλισμός που απαιτείται να διαθέτουν όσοι παρακολουθούν το «ψηφιακό φροντιστήριο είναι «ένας υπολογιστής και καλή σύνδεση στο διαδίκτυο». Η είσοδος στην πλατφόρμα γίνεται με τους κωδικούς του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Στην εισαγωγή αυτού του σημειώματος χαρακτηρίσαμε το «ψηφιακό φροντιστήριο» επικοινωνιακή μπούρδα και απάτη μεγάλης ολκής.
Η ουσία έγκειται στο γεγονός ότι σε αυτό χάνεται πλήρως η διαδραστική σχέση ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τον μαθητή και ανάμεσα στους μαθητές μεταξύ τους. Ο μαθητής δεν συμμετέχει άμεσα στο μάθημα. Δεν μπορεί να διατυπώσει άμεσα τις ερωτήσεις του και να πάρει απάντηση, ώστε να πάει παρακάτω, δεν μπορεί να αναπτύξει σχέσεις με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες και μέσα από τη δική τους συμμετοχή να μάθει, να λύσει τις τυχόν δικές του απορίες. Γενικώς πρόκειται για μια διδασκαλία άχρωμη και απρόσωπη και οι συμμετέχοντες είναι λίγο-πολύ παθητικοί δέκτες ακρόασης ενός επαναληπτικού μαθήματος, που άκουσαν στο σχολείο. Κάτι, δηλαδή, σαν την εκπαιδευτική τηλεόραση.
Ποια θα ήταν η λύση, αν πραγματικά η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας ενδιαφέρονταν να βοηθήσουν και να ενισχύσουν ουσιαστικά τους μαθητές, ειδικά τους οικονομικά αδύναμους, που ο οικογενειακός προϋπολογισμός δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στα έξοδα ενός φροντιστήριου ή ιδιαίτερων μαθημάτων; Ας λάβουμε υπόψη επιπλέον ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει φροντίσει να δυσκολέψει αφάνταστα την μαθησιακή διαδικασία και την πρόσβαση στο πανεπιστήμιο υψώνοντας δυσθεώρητους ταξικούς φραγμούς στο Λύκειο, όπως η Τράπεζα Θεμάτων και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.
Η λύση θα ήταν η δυναμική, ουσιαστική, πλατιά ενίσχυση του θεσμού της ενισχυτικής διδασκαλίας, που αποτελούσε πραγματικά ένα μέσο στήριξης των μαθητών των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Γιατί αυτή γινόταν σε ζωντανή τάξη και σε μικρά τμήματα μαθητών, ενώ στο «ψηφιακό φροντιστήριο» μπορούν ταυτόχρονα να συμμετέχουν «απρόσωπα», εκ του μακρόθεν, εκατοντάδες και χιλιάδες μαθητές.
Το ΥΠΑΙΘΑ, όμως, δεν έχει αυτήν τη στρατηγική γιατί δεν θέλει να προσφέρει ουσιαστική στήριξη στα παιδιά αυτά και γιατί θέλει να γλυτώσει δαπάνες. Με το «ψηφιακό φροντιστήριο» κάνει απλώς δημαγωγική προπαγάνδα, την οποία διεκπεραιώνει με 86 μόλις μόνιμους (αποσπασμένους) και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, ενώ η ενίσχυση και γενίκευση της ενισχυτικής διδασκαλίας απαιτεί εκατοντάδες και χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών. Και αν θέλουμε να στηρίξουμε και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, θα πρέπει να μιλούμε για διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών στον θεσμό της ενισχυτικής διδασκαλίας, τη στιγμή μάλιστα που χιλιάδες παραμένουν αδιόριστοι.
Για να δείξουμε δε και την ποιότητα της προσφερόμενης «βοήθειας», σημειώνουμε ότι σε αυτούς τους 86 προσληφθέντες, σε βασικά μαθήματα των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, υπάρχουν μόνο 20 φιλόλογοι (13 στις αρχικές προσλήψεις και 7 στις συμπληρωματικές), 8 μαθηματικοί (1 στις αρχικές προσλήψεις και 7 στις συμπληρωματικές), 2 φυσικοί, 4 χημικοί και 2 βιολόγοι!
Για να μη μιλήσουμε για την κοροϊδία του «υπολογιστή και της καλής σύνδεσης στο διαδίκτυο», που αποτελούν βασικές προϋποθέσεις συμμετοχής. Δεν είναι μακριά ο καιρός της πανδημίας και της πολυδιαφημισμένης τηλεκπαίδευσης, που μαθητές ακριτικών περιοχών προσπαθούσαν να παρακολουθήσουν το μάθημα με κινητά τηλέφωνα στο τραπέζι κάποιου κεντρικού καφενείου, ενώ είναι σίγουρες οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ειδικά τα παιδιά των προσφύγων, των μεταναστών, των περιθωριοποιημένων κοινωνικά ομάδων, των πολύ φτωχών νοικοκυριών.
Οι πολιτικές αλχημείες
Πέρα από την ουσία της δημαγωγικής απάτης που έχει στηθεί σε βάρος των μαθητών της εργαζόμενης κοινωνίας, το υπουργείο προχώρησε ανερυθρίαστα και σε μια πολιτική αλχημεία.
Η ιστορία έχει ως εξής:
Το άρθρο 3 του Ν. 5128/2024 για το ψηφιακό φροντιστήριο αναφέρει τα εξής:
Άρθρο 3
Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη – Ψηφιακό Φροντιστήριο – Προσθήκη άρθρου 26Α στον ν. 4368/2016
Στον ν. 4368/2016 (Α’ 21), μετά από το άρθρο 26, προστίθεται άρθρο 26Α ως εξής:
«Άρθρο 26Α
……………………………………………………………………………
« 3. α) Για την κάλυψη των αναγκών της εκπαίδευσης της περ. α) της παρ. 2 αποσπάται για ένα (1) σχολικό έτος, με δυνατότητα παράτασης, ο αναγκαίος αριθμός εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Τμήμα Δ’ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων της Διεύθυνσης Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Ο χρόνος απόσπασης των παραπάνω εκπαιδευτικών λογίζεται ως πραγματική διδακτική υπηρεσία…
γ) Οι ως άνω αποσπώμενοι εκπαιδευτικοί επιλέγονται με βάση συγκεκριμένα προσόντα, όπως η εμπειρία, η επιστημονική κατάρτιση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, οι επικοινωνιακές δεξιότητες και η προσωπικότητά τους, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής (Γ.Γ.Π.Δ.Ε.Ε.Α.), κατόπιν εισήγησης τριμελούς επιτροπής, η οποία συγκροτείται προς τον σκοπό αυτόν με απόφαση του Γ.Γ.Π.Δ.Ε.Ε.Α…
4. Σε περίπτωση μη κάλυψης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό για το ψηφιακό φροντιστήριο της περ. α) της παρ. 2, δύναται να προσλαμβάνονται, εφόσον εκδηλώσουν σχετικό ενδιαφέρον κατά την υποβολή της αίτησής τους για πρόσληψη, έως σαράντα (40) αναπληρωτές εκπαιδευτικοί κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 63 του ν. 4589/2019 (Α’ 13), υπό την πρόσθετη προϋπόθεση ότι διαθέτουν πενταετή διδακτική υπηρεσία σε σχολική μονάδα».
Για τη στελέχωση του «ψηφιακού φροντιστήριου», λοιπόν, αρχικά αποσπάστηκαν στο Τμήμα Δ΄ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων της Διεύθυνσης Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Κεντρική Υπηρεσία), 46 μόνιμοι εκπαιδευτικοί Γενικής Εκπαίδευσης (ΥΑ Αρ. Πρωτ.: 100354 / Υ1, 5-9-2024).
Στις 13/8/2024 (Αρ. Πρωτ.: 92829 /Δ7), το υπουργείο απευθύνει πρόσκληση για την «πρόσληψη έως 40 προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2024-2025 στο Ψηφιακό Φροντιστήριο», σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του Ν. 5128/2024, παρ. 4.
Οι εκπαιδευτικοί είχαν προθεσμία να υποβάλουν αίτηση από την Παρασκευή 16 Αυγούστου 2024 έως και Τετάρτη 21 Αυγούστου 2024.
Η πρόσκληση αναφέρει τα μόρια που μπορούν να πάρουν οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί ανά κριτήριο αξιολόγησης και επίσης ότι αυτοί «δύνανται να καλούνται σε συνέντευξη, δια ζώσης ή εξ αποστάσεως, ενώπιον της επιτροπής της απόφασης του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής:90177/Δ7/05-08-2024 (ΑΔΑ: 9ΔΦ246ΝΚΠΔ-5Η7), η οποία εξετάζει και αξιολογεί τους υποψηφίους εκπαιδευτικούς κατά τη σειρά κατάταξης τους στους πίνακες των προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών».
Ομως, στις 11 Σεπτέμβρη 2024 -και ενώ έχει παρέλθει η καταληκτική ημερομηνία για τις αιτήσεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών που ήταν η 21η Αυγούστου 2024- ψηφίστηκε τροπολογία που ενσωματώθηκε ως άρθρο 118 σε άσχετο νόμο (ν. 5134/2024. Αφορά παρεμβάσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, κ.λπ.), η οποία τροποποίησε τους όρους πρόσληψης και ειδικά αυτόν της πενταετούς διδακτικής υπηρεσίας σε σχολική μονάδα. Ο όρος αντικαταστάθηκε από την απλή πενταετή διδακτική εμπειρία, βάζοντας στο κάδρο και αιτούντες προερχόμενους από φροντιστήρια και άλλες εκπαιδευτικές δομές:
Αρθρο 118, παράγ. 4 του Ν. 5134/2024 (ΦΕΚ 146 Α/11-9-2024)
4. Σε περίπτωση μη κάλυψης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό για το Ψηφιακό Φροντιστήριο της περ. α) της παρ. 2, δύναται να προσλαμβάνονται, με τη διαδικασία της περ. γ) της παρ. 3, εφόσον εκδηλώσουν σχετικό ενδιαφέρον κατά την υποβολή της αίτησής τους για πρόσληψη, έως σαράντα (40) αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, οι οποίοι περιλαμβάνονται στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 63 του ν. 4589/2019 (Α’ 13), υπό την πρόσθετη προϋπόθεση ότι διαθέτουν πενταετή διδακτική εμπειρία.
Η τροποποίηση της πρόσκλησης και η προσθήκη της δυνατότητας συμμετοχής όσων είχαν προϋπηρεσία από φροντιστήριο που έγινε μεταγενέστερα, αφού είχε λήξει η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων (έληγε στις 21 Αυγούστου), είχε ως αποτέλεσμα πολλοί εκπαιδευτικοί που διέθεταν την απαραίτητη προϋπηρεσία να μην μπορούν να κάνουν αίτηση εκ νέου.
Δημιουργήθηκε έτσι με τη δημοσιοποίηση των 40 προσλήψεων αναπληρωτών (Απόφαση Πιερρακάκη Αρ. Πρωτ.: 104845/Ε1, 15-9-2024, ΑΔΑ: Ρ8ΙΜ46ΝΚΠΔ-ΙΤΕ, που επικαλείται «λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος», σύμφωνα με τους οποίους «επιβάλλεται η καθ’ υπέρβαση σε σχέση με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος πρόσληψη εκπαιδευτικών στις συγκεκριμένες ειδικότητες»), ένα πραγματικό κομφούζιο, με τους εκπαιδευτικούς δικαίως να εξοργίζονται, αφού προσελήφθησαν αναπληρωτές που ήταν στον πάτο του πίνακα και άρα δεν είχαν κανενός είδους προϋπηρεσία σε σχολική μονάδα. Αναφέρθηκαν κωμικοτραγικά περιστατικά. Προσελήφθη αναπληρωτής/τρια με σειρά 27.000 +, από έναν πίνακα 35.000 περίπου φιλολόγων, και άλλοι από τις θέσεις 11.000, 14.000 κ.λπ. Σε αυτές τις επιπλέον 40 αδιαφανείς και «περίεργες» προσλήψεις περιλαμβάνονται μόνον 7 φιλόλογοι και 7 μαθηματικοί!
Οι «άριστοι» διακρίθηκαν και εδώ στην πολιτική ίντριγκα και την αδιαφάνεια, αφού δεν έγινε ποτέ ανάρτηση του πίνακα κατάταξης υποψήφιων, καθώς και η αναλυτική μοριοδότησή τους. Βεβαίως, ουδέποτε πραγματοποιήθηκε και η «συνέντευξη» που όριζε η πρόσκληση αιτήσεων, ενώ γελοίο, υποκριτικό και ύποπτο ήταν και το κριτήριο αξιολόγησης της «προσωπικότητας» του υποψήφιου, μιας και παραπέμπει σε υποψήφιους αρεστούς στο σύστημα, που λιβανίζουν τις κυβερνητικές επιλογές στην Παιδεία!
Το γεγονός ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων.
Πανελλήνια Ενωση Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας
Η διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών για το ψηφιακό φροντιστήριο, έχει προβληματίσει μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας και έχουμε λάβει πληθώρα καταγγελιών και παραπόνων, καθώς:
α) Η τροποποίηση της πρόσκλησης και η προσθήκη της δυνατότητας συμμετοχής όσων είχαν προϋπηρεσία από φροντιστήριο έγινε μεταγενέστερα, αφού είχε λήξει η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων, με αποτέλεσμα πολλοί συνάδελφοι που διέθεταν την απαραίτητη προϋπηρεσία να μην μπορούν να κάνουν αίτηση εκ νέου.
β) Δεν αναρτήθηκε ποτέ πίνακας κατάταξης υποψηφίων, καθώς και η αναλυτική μοριοδότησή τους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει διαφάνεια και καθολική αποδοχή των προσλήψεων, όπως συμβαίνει με τις υπόλοιπες αποφάσεις προσλήψεων των αναπληρωτών.
Ως Π.Ε.Α.Δ., ζητάμε την άμεση αποκατάσταση της αδικίας, ανάκληση της απόφασης προσλήψεων αναπληρωτών στο ψηφιακό φροντιστήριο και έκδοση νέας πρόσκλησης για το ψηφιακό φροντιστήριο.
Πρωτοβουλία Φιλολόγων
Τα κριτήρια πρόσληψης των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στο ψηφιακό φροντιστήριο με βάση την πρόσκληση ήταν τα εξής:
1. Συνέντευξη (που ποτέ δεν έγινε, σύμφωνα με μαρτυρίες των προσληφθέντων!!).
2. Προϋπηρεσία τουλάχιστον 5 ετών σε σχολείο (ΣΟΚ! Ενώ είχαν κλείσει οι αιτήσεις, έγινε τροποποίηση της πρόσκλησης και ξαφνικά μοριοδοτήθηκε προϋπηρεσία και από φροντιστήρια).
3. Προσωπικότητα (πώς αξιολογείται άραγε και ποιος είναι κατάλληλος να την κρίνει;).
Για άλλη μια φορά καταλήγουν οι προσλήψεις σε φιάσκο!! Ζητάμε άμεση αποκατάσταση της αδικίας, ανάκληση της παράνομης απόφασης προσλήψεων αναπληρωτών στο ψηφιακό φροντιστήριο και έκδοση νέας πρόσκλησης!
Επιτέλους, ας σταματήσει η αδιαφάνεια και η αναξιοκρατία στις προσλήψεις!!
Σχόλια