Πανικόβλητος ο Μητσοτάκης – Καλλιτέχνες: Δεν υποχωρούμε
Σε μεγάλη απελπισία και πανικό είναι ο Μητσοτάκης, μετά και το Βατερλώ στη Βουλή για τις παρακολουθήσεις, βλέποντας ότι ο καλλιτεχνικός κόσμος είναι αποφασισμένος να αγωνιστεί μέχρι να πετύχει την απόσυρση της κατάπτυστης απόφασης να θεωρούνται τα πτυχία των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών ισότιμα με το απολυτήριο Λυκείου (ΠΔ 85/2022).
Ιδιαίτερα τον τρομάζει η γενναία απόφαση των διδασκόντων στην Ανώτερη Δραματική Σχολή του Εθνικού (την οποία η κυβέρνηση των α(χ)ρίστων και γενικά όλη η αστική τάξη υποτίθεται ότι την έχει κορόνα στο κεφάλι της) να παραιτηθούν ομαδικά αν έως τις 2 του Φλεβάρη η κυβέρνηση δεν κάνει πίσω.
Τον τρομάζουν βεβαίως και οι συνεχείς κινητοποιήσεις και οι καταλήψεις των σπουδαστών των Δραματικών Σχολών, αλλά και το γεγονός ότι αποδείχθηκε περίτρανα ότι η Δεξιά μισούσε και μισεί τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του, επειδή αυτός αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τον εξανθρωπισμό του ατόμου και συμβάλλει στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων.
Γι’ αυτό και λίγο πριν την 48ωρη πανελλαδική προειδοποιητική απεργία των καλλιτεχνών (1 και 2 του Φλεβάρη) έκανε μια ανάρτηση στο προσωπικό του fb, αραδιάζοντας ψέματα και πουλώντας ελπίδες.
Ο Μητσοτάκης επαναλαμβάνει το χονδροειδέστατο ψέμα ότι «το ΠΔ δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο. Η Κυβέρνηση δεσμεύεται ότι το ΠΔ δεν θίγει ακαδημαϊκά, επαγγελματικά και μισθολογικά δικαιώματα των καλλιτεχνών, ούτε επιφέρει οποιαδήποτε μεταβολή στη νομική και οικονομική αντιμετώπισή τους», όταν με αυτό το ΠΔ τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα κατατάσσονται στην κατηγορία ΔΕ, καταπατώντας ξεδιάντροπα όλη την ισχύουσα νομοθεσία με την οποία οι Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές παράγουν απόφοιτους που ανήκουν στην κατηγορία ΤΕ.
Επειτα δηλώνει ότι θα προχωρήσει γενικά και αόριστα σε «νομοθετικές ρυθμίσεις» για να λύσει την «παρεξήγηση» και δεν δηλώνει καθαρά και ξάστερα ότι θα κάνει το πολύ απλό: να αποσύρει από το ΠΔ την κατάταξη των καλλιτεχνικών επαγγελμάτων στην κατηγορία ΔΕ και να τα εντάξει στην κατηγορία ΤΕ, ως οφείλει εκ της νομοθεσίας.
Περιττό δε, να σχολιάσουμε τη «δέσμευση» για ίδρυση δημόσιων, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδών στις παραστατικές τέχνες…. το 2025 έτσι και ξαναβγεί κυβέρνηση η ΝΔ, με αυτόν βεβαίως-βεβαίως επικεφαλής.
Τώρα είναι η στιγμή ο καλλιτεχνικός κόσμος να μην κάνει πίσω. Παίρνοντας δύναμη από την «υποχώρηση» αυτή του Μητσοτάκη, που φανερώνει μόνο πανικό, να «πατήσει την κυβέρνηση στο κεφάλι», να πάει ως το τέλος, μέχρι να πετύχει το δίκιο του.
Αυτό, άλλωστε φαίνεται και από την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ). Η ΠΟΘΑ δηλώνει ότι δεν υποχωρεί αν δεν δει πρώτα ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ προτάσεις και το περιεχόμενο των «νομοθετικών πρωτοβουλιών» Μητσοτάκη.
Η ανακοίνωση της ΠΟΘΑ
Μετά από σαράντα μέρες κινητοποιήσεων σύσσωμου του καλλιτεχνικού κόσμου και την ώρα που το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών έδινε συνέντευξη τύπου για το θέμα της υποβάθμισης των καλλιτεχνικών σπουδών και τις κινητοποιήσεις που έχουν εξαγγελθεί για την επόμενη εβδομάδα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με ανάρτησή του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης επιχειρεί να δώσει λύση στο πρόβλημα «με εντολή Μαξίμου».
Παρά την μακροσκελή ανάρτηση (που περιλαμβάνει, μάλιστα, και ανακρίβειες πχ τη “διάκριση” μεταξύ διοικητικών και καλλιτεχνικών θέσεων), δεν μας λέει τίποτα περισσότερο από αυτά που οι υπουργοί του επαναλαμβάνουν συνεχώς στον δημόσιο διάλογο.
Ο Πρωθυπουργός διατείνεται ότι δεν θα μετακυλήσει το πρόβλημα στην επόμενη κυβέρνηση. Την ίδια στιγμή, δεν εξαγγέλλει τίποτα πιο συγκεκριμένο από επιτροπές – φυσικά χωρίς την παρουσία των συλλογικών οργάνων των καλλιτεχνών, παρά μόνο σε “συμβουλευτικό” επίπεδο – που θα διαβουλευτούν ώστε να νομοθετήσουν το …2025. Θυμίζουμε πως τέτοιες επιτροπές έχουν δημιουργηθεί από πολλές προηγούμενες κυβερνήσεις, χωρίς όμως να καταφέρουν να παράξουν απτά αποτελέσματα. Θα θέλαμε πολύ να πιστέψουμε ότι αυτή η κυβέρνηση θα το καταφέρει, αλλά η μέχρι τώρα αντιμετώπισή της προς τον κλάδο μας, δεν μας αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας, ειδικά όταν βρισκόμαστε στην καρδιά της προεκλογικής περιόδου.
Οπωσδήποτε είναι μία πρόοδος η παραδοχή ότι χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις ώστε να παρακαμφθούν τα προβλήματα που δημιουργεί το ΠΔ. Μέχρι τώρα ακούγαμε μονότονα ότι ένα τόσο σημαντικό, σύμφωνα με τον ίδιο τον κ. Βορίδη, νομοθέτημα, δεν θα φέρει καμία αλλαγή στο επαγγελματικό μας καθεστώς. Ομως για μία ακόμη φορά μένουμε με την απορία, γιατί ο κ. Μητσοτάκης υπόσχεται και αυτός περίπλοκες νομικές ακροβασίες που θα παρακάμπτουν το ΠΔ και δεν το τροποποιεί απλώς ώστε να εντάξει τις ειδικότητές μας στο ΤΕ; Τι ή ποιος τον εμποδίζει να κάνει αυτό το τόσο απλό, που θα είχε γλυτώσει και εκείνον και εμάς από πολλά προβλήματα;
Ας μην πελαγοδρομούμε. Αν ο κ. Μητσοτάκης θέλει να φέρει νομοθετικές ρυθμίσεις για την αναβάθμιση του καλλιτεχνικού κλάδου, θα πρέπει να το κάνει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος (ειδικά όταν η Βουλή φημολογείται πως θα κλείσει άμεσα). Πότε θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση; Σε ποια ΑΚΡΙΒΩΣ ημερομηνία; Και, το σημαντικότερο, με ΠΟΙΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ; Δεν θα δεχτούμε καμία λύση που να μπαλώνει απλώς τις τρύπες που άνοιξε το ΠΔ.
Είμαστε σίγουροι πως η σημερινή ανάρτηση έγινε με μόνο στόχο να κάμψει τη διαφαινόμενη ήδη μεγάλη συμμετοχή μας στην απεργία. Δεν υποχωρούμε, μέχρι τουλάχιστον να δούμε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ προτάσεις.
Συνεχίζουμε τον αγώνα μας την ερχόμενη εβδομάδα με την 48ωρη απεργία την Τετάρτη 1/2 και Πέμπτη 2/2 και την μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 2/2 στην πλατεία Συντάγματος.
Η ανάρτηση Μητσοτάκη
Kyriakos Mitsotakis
Στη χώρα μας συμβαίνει το εξής παράδοξο: Ενώ είμαστε υπερήφανοι για την σπουδαία και μακραίωνη ιστορία μας στο θέατρο, τον χορό και τη μουσική, εδώ, στη γη των Μουσών, δεν έχουμε, δεν είχαμε ποτέ, σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου στις παραστατικές τέχνες.
Η Ελλάδα διαθέτει βέβαια υψηλού επιπέδου κρατικές σχολές, τις Δραματικές Σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, τη Σχολή Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Διαθέτει επίσης ιστορικές, υψηλού επιπέδου, ιδιωτικές σχολές όπως για παράδειγμα το Ωδείον Αθηνών, η Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και πολλές άλλες.
Ομως, μέχρι σήμερα, οι σπουδές στις παραστατικές τέχνες υπήρξαν ασύνδετες από το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας. Υπάρχουν βέβαια πανεπιστημιακά τμήματα Θεατρικών και Μουσικών Σπουδών, αλλά έχουν διαφορετική κατεύθυνση.
Αυτή η απουσία σύνδεσης προκάλεσε μέσα στα χρόνια στρεβλώσεις και αβεβαιότητα στους σπουδαστές, αποφοίτους και επαγγελματίες των παραστατικών τεχνών ως προς τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τους δικαιώματα και αποτελούν πηγή των αντιδράσεων πολλών καλλιτεχνών με αφορμή και το πρόσφατο Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 που ρυθμίζει τα προσόντα όλων των κλάδων για προσλήψεις σε θέσεις διοικητικού -και όχι καλλιτεχνικού- χαρακτήρα στο δημόσιο.
Ακούσαμε τις διαμαρτυρίες των καλλιτεχνών με προσοχή, συνομιλήσαμε, διαβουλευτήκαμε. Και θέλω να είμαι ξεκάθαρος: Το ΠΔ 85/2022 δεν προκάλεσε αυτή τη διαχρονική παθογένεια, επανέφερε όμως με ένταση το θέμα στον δημόσιο διάλογο.
Αυτή η Κυβέρνηση, όπως εξάλλου έπραξε και σε πολλά άλλα θέματα, δεν θα μετακυλήσει το πρόβλημα στην επόμενη. Είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε καθαρές λύσεις και απαντήσεις έτσι ώστε η χώρα μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα στις παραστατικές τέχνες.
Το Υπουργείο Πολιτισμού είχε ήδη από το 2021 ξεκινήσει, σε συνεργασία με τις κρατικές μας σχολές, την απαραίτητη προεργασία. Και σήμερα κάνουμε το επόμενο βήμα, ικανοποιώντας ένα δίκαιο αίτημα δεκαετιών:
Σχεδιάζουμε άμεσα τον οδικό χάρτη με τον οποίο η χώρα μας θα αποκτήσει ως το 2025 δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές στις παραστατικές τέχνες. Επίσης προχωράμε με τη διαβάθμιση της ωδειακής εκπαίδευσης, της ραχοκοκαλιάς της μουσικής παιδείας στην Ελλάδα, καθώς η ωδειακή παιδεία στη χώρα μας διέπεται ακόμα από Βασιλικό Διάταγμα του 1957.
Δημιουργούμε τρεις διυπουργικές Ομάδες Εργασίας, μία για το θέατρο και τη δραματική τέχνη, μία για τον χορό και μία για τη μουσική, με τη συμμετοχή μεταξύ άλλων των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού, φορέων όπως η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, των διευθυντών των κρατικών σχολών μας, με τη συμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών και από τις τρεις μορφές παραστατικών τεχνών, και φυσικά, σε εκτενή και τακτική διαβούλευση με τα αντιπροσωπευτικά κλαδικά και σπουδαστικά σωματεία.
Είναι η πρώτη φορά που μία Κυβέρνηση προχωρά σε μία τέτοια κίνηση, αποδεικνύοντας με πράξεις, και όχι με ευχολόγια την αποφασιστικότητά μας να βρεθεί λύση σε ένα πρόβλημα δεκαετιών.
Ως προς το Προεδρικό Διάταγμα που έχει προκαλέσει ανησυχία και αναστάτωση μεταξύ των καλλιτεχνών, θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι το ΠΔ δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο. Η Κυβέρνηση δεσμεύεται ότι το ΠΔ δεν θίγει ακαδημαϊκά, επαγγελματικά και μισθολογικά δικαιώματα των καλλιτεχνών, ούτε επιφέρει οποιαδήποτε μεταβολή στη νομική και οικονομική αντιμετώπισή τους. Κάνουμε όμως ένα βήμα παραπάνω για να λήξει αυτή η παρεξήγηση. Δρομολογούμε νομοθετική ρύθμιση που εξαιρεί ρητά τις προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο από το προεδρικό διάταγμα ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στις προθέσεις μας είναι η στήριξη και αναβάθμιση και όχι η υποβάθμιση του κλάδου.
Για αυτό, προχωράμε άμεσα και σε μία ακόμα κίνηση: Ξεκαθαρίζουμε το μισθολογικό τοπίο για τους καλλιτέχνες ώστε να είναι σαφές σε όλους ότι εξαιρούνται από το ΑΣΕΠ και πληρώνονται με άλλον τρόπο. Προκειμένου λοιπόν να διορθωθούν αστοχίες και λάθη που παρατηρήθηκαν διαχρονικά σε ΟΤΑ, επεκτείνουμε νομοθετικά στους δήμους την υποχρέωση για τη χρήση ειδικού και όχι του ενιαίου μισθολογίου, έτσι ώστε οι καλλιτέχνες μας να προσλαμβάνονται και να αμείβονται με δίκαιο τρόπο που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της φύσης του καλλιτεχνικού επαγγέλματος.
Αυτή είναι η δέσμευση της Κυβέρνησής μας:
1) Δημόσιες πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών ως το 2025
2) Αμεση νομοθέτηση για δίκαιη αμοιβή καλλιτεχνών σε όλο το δημόσιο
3) Προστασία και διασφάλιση ακαδημαϊκών, επαγγελματικών και μισθολογικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών
Είναι ένα σύνθετο έργο που θα αναβαθμίσει και θα μεταρρυθμίσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και τον πολιτιστικό κλάδο. Είναι ένα έργο που ξεκινάει σήμερα και θα ολοκληρωθεί στην επόμενη τετραετία της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.
Σχόλια