Αντεργατικό και αντιλαϊκό ντελίριο από τους υπηρέτες του κεφαλαίου
Ενα νομοθετικό κείμενο 1.531 σελίδων και 399 άρθρων, στο οποίο
συνωθούνται τουλάχιστον οχτώ αυτοτελή νομοσχέδια και μια πληθώρα
«ανεξάρτητων» διατάξεων κατέθεσε αργά το βράδυ της περασμένης Τετάρτης η
κυβέρνηση, προκειμένου ν' αρχίσει να συζητείται στη Βουλή την επόμενη
μέρα, με τη διαδικασία του επείγοντος (δυο συνεδριάσεις στις αρμόδιες
Επιτροπές και δύο στην Ολομέλεια).
Αυτή, βέβαια, είναι μια συνήθης διαδικασία κατά τα μνημονιακά χρόνια. Η δικαιολογία είναι πάγια απ' όλες τις κυβερνήσεις. Την επικαλέστηκε και ο Τσακαλώτος: πρέπει να προλάβουμε το Eurogroup στις 22 Γενάρη. Παραδέχτηκε ότι «είναι όντως πολύ μεγάλο το νομοσχέδιο», όμως αυτά που περιλαμβάνει «κατά 98% είναι προαπαιτούμενα». Για τη μνημονιακή αντιπολίτευση, βέβαια, οι «φαστ τρακ» διαδικασίες είναι μια καλή ευκαιρία για «γκρίνια», ώστε να θολώνει την ουσία. Λες και δεν γίνονταν τα ίδια επί των δικών της κυβερνήσεων.
Και βέβαια, δεν έλειψε και αυτή τη φορά το σόου των «διαφωνούντων» βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Είχαμε και πάλι τα πάντα. Και τον Τσακαλώτο να κάνει το απαραίτητο «ίγκο μασάζ» (δική του η έκφραση) στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, και τον Μιχελογιαννάκη να… αγωνίζεται να μη γίνει καζίνο στην Κρήτη (για τις άλλες περιοχές δεν τον νοιάζει), και τον Θεωνά (παλιό μεγαλοστέλεχος του Περισσού στα ανώτατα αξιώματα της ΓΣΕΕ) να δηλώνει τη μια μέρα ότι «δεν μπορεί να ψηφιστεί η διάταξη για τις απεργίες» και να διευκρινίζει την επομένη ότι «μπορείς να έχεις γνώμη για ορισμένα θέματα και να τη διατυπώνεις, αφού εγώ έχω χρόνια συνδικαλιστική εμπειρία. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα ψηφίσω το πολυνομοσχέδιο ή την εν λόγω διάταξη»! Α, να μην το ξεχάσουμε, είχαμε και την κίνηση «Πράττω» των Κοτζιά, Τόσκα και σίας να δηλώνει έτοιμη να ψηφίσει τη ρύθμιση για τους πλειστηριασμούς, προσθέτοντας αίτημα για νομοθετική κατοχύρωση της προστασίας της πρώτης κατοικίας (ήρθαν δεύτεροι και καταϊδρωμένοι, μετά τον Φίλη και τη φράξια των 53+).
Ολοι, βέβαια, αναμένεται να ψηφίσουν -για μια ακόμα φορά- «ναι σε όλα», με το ιδεολόγημα που τους πρόσφερε ο Τσακαλώτος: «Εχουμε πλήρη επίγνωση των δυσκολιών, αλλά έχουμε και πλήρη επίγνωση ότι αυτό το νομοσχέδιο είναι το πρώτο νομοσχέδιο, για το οποίο δεν χωράει αμφισβήτηση ότι υπερισχύουν τα θετικά από τα αρνητικά στοιχεία». Ποια είναι τα θετικά στοιχεία; Ακόμα και ορισμένα που φαίνονται σαν αστικοί εκσυγχρονισμοί, δεν είναι παρά μελετημένες παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στις περιβόητες «εργαλειοθήκες» του ΟΟΣΑ, οι οποίες δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι φτιάχτηκαν από το ΙΟΒΕ, το ινστιτούτο του ΣΕΒ, στο οποίο ο ΟΟΣΑ έδωσε ως υπεργολαβία τη δουλειά. Πρόκειται, δηλαδή, για ρυθμίσεις που εξυπηρετούν το ντόπιο μεγάλο κεφάλαιο.
Πάρτε για παράδειγμα τη ρύθμιση που απελευθερώνει το ωράριο των φαρμακείων. Ποιος φαρμακοποιός μπορεί να λειτουργήσει το φαρμακείο του καθημερινά σε 24ωρη βάση; Μόνο μεγάλες επιχειρήσεις θα το κάνουν. Τώρα, το έδαφος είναι ορθάνοιχτο γι' αυτές.
Πάρτε την εμφανιζόμενη ως «αθώα» διάταξη του άρθρου 399, που ορίζει ότι «συμβάσεις που συνομολογήθηκαν σύμφωνα με τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ θεωρούνται επωφελείς και συμφέρουσες για το Ταμείο και το Ελληνικό Δημόσιο». Με τη διάταξη αυτή οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ απαλλάσσουν από κάθε ποινική ή αστική ευθύνη στην υπόθεση των 28 ακινήτων του Δημοσίου τους τρεις ξένους εμπειρογνώμονες του ΤΑΙΠΕΔ.
Μεγάλη συζήτηση έγινε, φυσικά, για τους πλειστηριασμούς που από τις 21.2.2018 θα γίνονται πλέον μόνο ηλεκτρονικά. Ο Τσακαλώτος ξεκαθάρισε πως θα φέρει και τροπολογία για την ηλεκτρονική διεξαγωγή και των πλειστηριασμών από την ΑΑΔΕ για χρέη προς το Δημόσιο. Με το γνωστό του θράσος είπε ότι «δεν ισχύει η σπέκουλα από εφημερίδες. Εκείνο που γίνεται με τις νέες διατάξεις, είναι πως ό,τι γινόταν με φυσικό τρόπο, τώρα θα γίνεται με ηλεκτρονικό»! Πέρα από τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, όλο το καθεστώς «εκσυγχρονίζεται» ώστε να βιηθάει κυρίως τους τραπεζίτες. Δίνεται ακόμα και η δυνατότητα να διορίζεται συμβολαιογράφος από την ευρύτερη περιοχή ή ακόμα και από την Αθήνα, «εάν, για οποιονδήποτε λόγο, δεν είναι δυνατό να ορισθεί συμβολαιογράφος του τόπου εκτέλεσης».
Περιττεύει να πούμε ότι με τον τρόπο αυτό προσπαθούν να ακυρώσουν τις προσπάθειες ματαίωσης των πλειστηριασμών, αφού ο συμβολαιογράφος θα μπορεί να κάνει τον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό και από το σπίτι του ή από ένα σπίτι φίλο του ή από ένα καφενείο, ακόμα και με ένα «έξυπνο» κινητό.
Από την πληθώρα των επιμέρους νομοσχεδίων και διατάξεων που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο στεκόμαστε στη νέα «προίκα» που δίνεται στο Υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και Ξεπουλημάτων. Το σύνολο των μετοχών που κατέχει το κράτος σε κάθε είδους δημόσιες επιχειρήσεις μεταβιβάζεται στο Υπερταμείο («Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ»). Ακόμα και τα μερίσματα του κράτους από τη συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΤΕ, ύψους 4 εκατ. ευρώ το χρόνο, όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΓΛΚ (ίσως να είναι και παραπάνω, γιατί το ΓΛΚ γενικά «μαϊμουδίζει» τα στοιχεία κατά κυβερνητική παραγγελία) μεταβιβάζονται στο Υπερταμείο.
Τέλος, πρέπει να επισημάνουμε ότι οι πάμπολες ρυθμίσεις του πολυνομοσχέδιου δεν είναι «το τελευταίο μνημονιακό νομοσχέδιο», όπως ισχυρίζεται η κυβερνητική προπαγάνδα. Είναι απλά ένας ακόμα κρίκος στην αλυσίδα των αντιλαϊκών και αντεργατικών νομοθετημάτων, που θα έχει και άλλους κρίκους. Δεν αναφερόμαστε μόνο στο επικείμενο νομοσχέδιο για το ξεπούλημα της ΔΕΗ, αλλά και σε άλλες ρυθμίσεις που θα φέρουν οι επόμενες μνημονιακές αξιολογήσεις.
Αυτή, βέβαια, είναι μια συνήθης διαδικασία κατά τα μνημονιακά χρόνια. Η δικαιολογία είναι πάγια απ' όλες τις κυβερνήσεις. Την επικαλέστηκε και ο Τσακαλώτος: πρέπει να προλάβουμε το Eurogroup στις 22 Γενάρη. Παραδέχτηκε ότι «είναι όντως πολύ μεγάλο το νομοσχέδιο», όμως αυτά που περιλαμβάνει «κατά 98% είναι προαπαιτούμενα». Για τη μνημονιακή αντιπολίτευση, βέβαια, οι «φαστ τρακ» διαδικασίες είναι μια καλή ευκαιρία για «γκρίνια», ώστε να θολώνει την ουσία. Λες και δεν γίνονταν τα ίδια επί των δικών της κυβερνήσεων.
Και βέβαια, δεν έλειψε και αυτή τη φορά το σόου των «διαφωνούντων» βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Είχαμε και πάλι τα πάντα. Και τον Τσακαλώτο να κάνει το απαραίτητο «ίγκο μασάζ» (δική του η έκφραση) στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, και τον Μιχελογιαννάκη να… αγωνίζεται να μη γίνει καζίνο στην Κρήτη (για τις άλλες περιοχές δεν τον νοιάζει), και τον Θεωνά (παλιό μεγαλοστέλεχος του Περισσού στα ανώτατα αξιώματα της ΓΣΕΕ) να δηλώνει τη μια μέρα ότι «δεν μπορεί να ψηφιστεί η διάταξη για τις απεργίες» και να διευκρινίζει την επομένη ότι «μπορείς να έχεις γνώμη για ορισμένα θέματα και να τη διατυπώνεις, αφού εγώ έχω χρόνια συνδικαλιστική εμπειρία. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα ψηφίσω το πολυνομοσχέδιο ή την εν λόγω διάταξη»! Α, να μην το ξεχάσουμε, είχαμε και την κίνηση «Πράττω» των Κοτζιά, Τόσκα και σίας να δηλώνει έτοιμη να ψηφίσει τη ρύθμιση για τους πλειστηριασμούς, προσθέτοντας αίτημα για νομοθετική κατοχύρωση της προστασίας της πρώτης κατοικίας (ήρθαν δεύτεροι και καταϊδρωμένοι, μετά τον Φίλη και τη φράξια των 53+).
Ολοι, βέβαια, αναμένεται να ψηφίσουν -για μια ακόμα φορά- «ναι σε όλα», με το ιδεολόγημα που τους πρόσφερε ο Τσακαλώτος: «Εχουμε πλήρη επίγνωση των δυσκολιών, αλλά έχουμε και πλήρη επίγνωση ότι αυτό το νομοσχέδιο είναι το πρώτο νομοσχέδιο, για το οποίο δεν χωράει αμφισβήτηση ότι υπερισχύουν τα θετικά από τα αρνητικά στοιχεία». Ποια είναι τα θετικά στοιχεία; Ακόμα και ορισμένα που φαίνονται σαν αστικοί εκσυγχρονισμοί, δεν είναι παρά μελετημένες παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στις περιβόητες «εργαλειοθήκες» του ΟΟΣΑ, οι οποίες δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι φτιάχτηκαν από το ΙΟΒΕ, το ινστιτούτο του ΣΕΒ, στο οποίο ο ΟΟΣΑ έδωσε ως υπεργολαβία τη δουλειά. Πρόκειται, δηλαδή, για ρυθμίσεις που εξυπηρετούν το ντόπιο μεγάλο κεφάλαιο.
Πάρτε για παράδειγμα τη ρύθμιση που απελευθερώνει το ωράριο των φαρμακείων. Ποιος φαρμακοποιός μπορεί να λειτουργήσει το φαρμακείο του καθημερινά σε 24ωρη βάση; Μόνο μεγάλες επιχειρήσεις θα το κάνουν. Τώρα, το έδαφος είναι ορθάνοιχτο γι' αυτές.
Πάρτε την εμφανιζόμενη ως «αθώα» διάταξη του άρθρου 399, που ορίζει ότι «συμβάσεις που συνομολογήθηκαν σύμφωνα με τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ θεωρούνται επωφελείς και συμφέρουσες για το Ταμείο και το Ελληνικό Δημόσιο». Με τη διάταξη αυτή οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ απαλλάσσουν από κάθε ποινική ή αστική ευθύνη στην υπόθεση των 28 ακινήτων του Δημοσίου τους τρεις ξένους εμπειρογνώμονες του ΤΑΙΠΕΔ.
Μεγάλη συζήτηση έγινε, φυσικά, για τους πλειστηριασμούς που από τις 21.2.2018 θα γίνονται πλέον μόνο ηλεκτρονικά. Ο Τσακαλώτος ξεκαθάρισε πως θα φέρει και τροπολογία για την ηλεκτρονική διεξαγωγή και των πλειστηριασμών από την ΑΑΔΕ για χρέη προς το Δημόσιο. Με το γνωστό του θράσος είπε ότι «δεν ισχύει η σπέκουλα από εφημερίδες. Εκείνο που γίνεται με τις νέες διατάξεις, είναι πως ό,τι γινόταν με φυσικό τρόπο, τώρα θα γίνεται με ηλεκτρονικό»! Πέρα από τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, όλο το καθεστώς «εκσυγχρονίζεται» ώστε να βιηθάει κυρίως τους τραπεζίτες. Δίνεται ακόμα και η δυνατότητα να διορίζεται συμβολαιογράφος από την ευρύτερη περιοχή ή ακόμα και από την Αθήνα, «εάν, για οποιονδήποτε λόγο, δεν είναι δυνατό να ορισθεί συμβολαιογράφος του τόπου εκτέλεσης».
Περιττεύει να πούμε ότι με τον τρόπο αυτό προσπαθούν να ακυρώσουν τις προσπάθειες ματαίωσης των πλειστηριασμών, αφού ο συμβολαιογράφος θα μπορεί να κάνει τον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό και από το σπίτι του ή από ένα σπίτι φίλο του ή από ένα καφενείο, ακόμα και με ένα «έξυπνο» κινητό.
Από την πληθώρα των επιμέρους νομοσχεδίων και διατάξεων που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο στεκόμαστε στη νέα «προίκα» που δίνεται στο Υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και Ξεπουλημάτων. Το σύνολο των μετοχών που κατέχει το κράτος σε κάθε είδους δημόσιες επιχειρήσεις μεταβιβάζεται στο Υπερταμείο («Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ»). Ακόμα και τα μερίσματα του κράτους από τη συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΤΕ, ύψους 4 εκατ. ευρώ το χρόνο, όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΓΛΚ (ίσως να είναι και παραπάνω, γιατί το ΓΛΚ γενικά «μαϊμουδίζει» τα στοιχεία κατά κυβερνητική παραγγελία) μεταβιβάζονται στο Υπερταμείο.
Τέλος, πρέπει να επισημάνουμε ότι οι πάμπολες ρυθμίσεις του πολυνομοσχέδιου δεν είναι «το τελευταίο μνημονιακό νομοσχέδιο», όπως ισχυρίζεται η κυβερνητική προπαγάνδα. Είναι απλά ένας ακόμα κρίκος στην αλυσίδα των αντιλαϊκών και αντεργατικών νομοθετημάτων, που θα έχει και άλλους κρίκους. Δεν αναφερόμαστε μόνο στο επικείμενο νομοσχέδιο για το ξεπούλημα της ΔΕΗ, αλλά και σε άλλες ρυθμίσεις που θα φέρουν οι επόμενες μνημονιακές αξιολογήσεις.
Σχόλια