Με το αντιδραστικό νομοσχέδιο Γαβρόγλου ανωτατοποιούνται τα κολλέγια! Ο ΣΥΡΙΖΑ καταργεί στην πράξη το άρθρο 16 του Συντάγματος


Πριν από λίγο καιρό, κατά τη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης, ο ΣΥΡΙΖΑ αρνήθηκε υποκριτικά την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, όπως πρότειναν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Με το νομοσχέδιο-σκούπα του Γαβρόγλου, έρχεται να καταργήσει στην πράξη το άρθρο 16, βαφτίζοντας τα κολλέγια πανεπιστήμια, υλοποιώντας με ξεδιαντροπιά αυτό που δεν τόλμησαν να κάνουν οι προηγούμενες αστικές κυβερνήσεις.

Μετά από συνεχή ράβε-ξήλωνε για δύο και πλέον έτη, το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα το τελικό σχέδιο νόμου (369 σελίδων!), που ολοκληρώνει το γαϊτανάκι των «συγχωνεύσεων-συνεργειών-συνεργασιών» Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, επιφέρει αλλαγές στο Λύκειο, σε αντιεκπαιδευτική-αντιδραστική κατεύθυνση, και προσδιορίζει τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλέγοντας μια καρικατούρα ελεύθερης πρόσβασης για να παραμυθιάσει τους μαθητές -τους οποίους ουσιαστικά κατατάσσει σε κατηγορίες- και να ικανοποιήσει το εσωτερικό ακροατήριο του «ΣΥΡΙΖΑ του 4%».

Το πολυνομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις».
 

«Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας»


Το πολυνομοσχέδιο ολοκληρώνει τον κύκλο της «ενοποίησης» Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Τα ΤΕΙ ουσιαστικά καταργούνται και τα Τμήματά τους εντάσσονται στα Πανεπιστήμια. Η διαμόρφωση του «Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας» με «αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη», η «ακόμα μεγαλύτερη ενοποίηση του τριτοβάθμιου εκπαιδευτικού τομέα», αποτελούν κατεύθυνση που υποδεικνύει ο ιμπεριαλιστικός οργανισμός ΟΟΣΑ στην έκθεσή του για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Υποκρύπτει τη δραστική μείωση των δαπανών (οι ελλείψεις σε υποδομές, υλικοτεχνική υποδομή και προσωπικό θα καλυφθούν με αλληλοκαλύψεις, ενώ θα έχουμε και μείωση του αριθμού των φοιτητών στο μέλλον), την ανακοπή της τάσης της νεολαίας της εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακή εκπαίδευση και την υλοποίηση της κακόφημης Διακήρυξης της Μπολόνια.

Θυμίζουμε ότι στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχέδιου για τις «συνέργειες» του ΕΚΠΑ, του Γεωπονικού Πανεπιστήμιου, του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας με τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, οι συριζαίοι αναφέρονται στη Μπολόνια «και τη συγκρότηση κατόπιν του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ) που άνοιξε διάπλατα την πόρτα στη μείωση των σπουδών στα πανεπιστήμια από τέσσερα σε τρία χρόνια» ως μια προσπάθεια επιτάχυνσης των εξελίξεων που δρομολογήθηκαν από το 1990 στην «‘’ανώτερη τεχνική’’ εκπαίδευση σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες», χωρίς να αρνούνται τον πυρήνα αυτής της διαδικασίας, επειδή «ήταν αδιανόητο να μέναμε στο καθεστώς απομονωτισμού των ιδρυμάτων». Η συνέχεια ήταν η «ενοποίηση» Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, αφού πρώτα τα ΤΕΙ «ανωτατοποιήθηκαν» με διαδικασίες «ψεκάστε-σκουπίστε-τελειώσατε» το 2001 από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Το αποτέλεσμα όλης αυτής της ιστορίας είναι αναμφίβολα η υποβάθμιση των πανεπιστημιακών σπουδών και πτυχίων, η υποταγή όλων στο τι είναι χρήσιμο για τις «αγορές». Η αυτεξούσια σημασία της μόρφωσης, της προαγωγής της επιστήμης για το γενικό καλό και τον Ανθρωπο πετιέται στα σκουπίδια.

Η ουσιαστική κατάργηση των ΤΕΙ μηδενίζει και την παραμικρή πιθανότητα που είχαν οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ, που κατά κανόνα είναι παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, να φοιτήσουν σε αυτά. Γι’ αυτά τα «παιδιά ενός κατώτερου θεού» προορίζονται -στην καλύτερη περίπτωση- μόνο τα διετή προγράμματα σπουδών που θα υλοποιούνται υπό την αιγίδα των Πανεπιστημίων, ώστε να αποκτήσουν το κατάλληλο ιλουστρασιόν περιτύλιγμα για να τα προσελκύσουν. Δεν είναι τυχαίο ότι το νομοσχέδιο-σκούπα του Γαβρόγλου δεν έχει την παραμικρή αναφορά σε σχετικές ρυθμίσεις για τον τρόπο πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτών των αποφοίτων.

Στην έκθεση ιδεών που είχαν συντάξει οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και στην οποία είχαν προσδώσει το βαρύγδουπο τίτλο «ολιστικό πρόγραμμα ανάπτυξης» σημειώνεται ότι «το ελληνικό κράτος έχει αναγνωρίσει τη σημασία του αναπροσανατολισμού των εκπαιδευτικών συστημάτων προς μια προετοιμασία για την αγορά εργασίας», ενώ γίνεται ιδιαίτερη αναφορά σ’ αυτά τα διετή προγράμματα κατάρτισης «που θα οργανωθούν και θα επιτηρούνται από τα ΑΕΙ σε συνεργασία με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς από την αγορά και τις τοπικές αρχές. Με αυτόν τον τρόπο... και η αγορά μπορεί εύκολα να συμμετέχει στην διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών των συγκεκριμένων μαθημάτων ώστε να βρίσκει εργαζόμενους με ανώτερο επίπεδο ετοιμότητας να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε πεδία-κλειδιά για την ελληνική οικονομία».

Από τη μια, λοιπόν, προωθείται η επιχειρηματική λειτουργία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, που τώρα ανοίγεται και στην αγορά της κατάρτισης και από την άλλη οι «τοπικές κοινωνίες», τα επιχειρηματικά συμφέροντα θα έχουν λόγο στην επιλογή και το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, ενώ η εκμετάλλευση των μελλοντικών εργατών βαφτίζεται «προσφορά υπηρεσιών σε πεδία-κλειδιά για την ελληνική οικονομία».

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο-σκούπα:

♦ Τα ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, το ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και το Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ιδρυμα Θεσσαλονίκης (Α.ΤΕΙ Θεσσαλονίκης) καταργούνται ως αυτοτελή νομικά πρόσωπα και εντάσσονται στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας (ΔΙ.ΠΑ.Ε.) Συνιστάται Πανεπιστημιακό Κέντρο Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ως ακαδημαϊκή μονάδα του ιδρύματος, στο οποίο εντάσσονται οι υφιστάμενες σχολές του Διεθνούς Πανεπιστήμιου Ελλάδας.

♦ Το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας καταργείται ως αυτοτελές νομικό πρόσωπο και εντάσσεται στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.

♦ Η άρνηση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κρήτης καθώς και του Πολυτεχνείου Κρήτης να υπακούσουν στο σχέδιο Γαβρόγλου και να «συνεργαστούν» με το οικείο ΤΕΙ οδήγησε τον υπουργό Παιδείας σε πράξεις γελοιότητας. Αφού πρώτα ο Γαβρόγλου βάφτισε το εν λόγω ΤΕΙ «το καλύτερο της χώρας», στη συνέχεια με το νομοσχέδιο το πανεπιστημιοποίησε! Για το λόγο αυτό ίδρυσε το Μεσογειακό Πανεπιστήμιο Κρήτης, στο οποίο ενέταξε το ΤΕΙ Κρήτης.

♦ Το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας έσπασε σε δυο μέρη και ένα μέρος εντάχθηκε στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ένα άλλο στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.

♦ Στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου εντάχθηκε και το ΤΕΙ Πελοποννήσου.

♦ Η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας (Ε.Σ.Δ.Υ.) καταργείται ως αυτοτελές νομικό πρόσωπο και εντάσσεται στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Συνολικά πάνω από 100 νέα τμήματα ιδρύονται στη θέση όσων καταργούνται.

♦ Σε όλα τα παραπάνω Πανεπιστήμια, καθώς επίσης και στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (συγχώνευση ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά) ιδρύονται Πανεπιστημιακά Ερευνητικά Κέντρα, ώστε να ενισχυθεί η επιχειρηματική λειτουργία των Ιδρυμάτων. Σκοπός είναι και η ικανοποίηση «των αναπτυξιακών αναγκών της χώρας» και «η παροχή υπηρεσιών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς». Το Π.Ε.Κ. αξιοποιεί οικονομικά τα ερευνητικά αποτελέσματα των συνεργασιών του με «παραγωγικούς φορείς της ημεδαπής ή της αλλοδαπής», κ.λπ.
 

Σχολές Μηχανικών Πανεπιστημίων


Το απόλυτο μπάχαλο με ό,τι αυτό συνεπάγεται στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, στις κατηγορίες πτυχίων πολλών ταχυτήτων, στις αντιδράσεις ισχυρών επαγγελματικών ενώσεων, που αποτελούν και κορμό των μηχανισμών και θεσμών του αστικού κράτους, στην ακαδημαϊκότητα των τίτλων σπουδών και κυρίως στην ποιότητα των παρεχόμενων σπουδών, των οποίων αναπόφευκτα θα σηματοδοτήσει την υποβάθμιση, είναι η δυνατότητα με Υπουργική Απόφαση τα Τμήματα Σχολών Μηχανικών Πανεπιστημίων (τα Τμήματα των πρώην ΤΕΙ δηλαδή) να ορίζουν τη διάρκεια του πρώτου κύκλου σπουδών σε δέκα (10) ακαδημαϊκά εξάμηνα (5 έτη), κατόπιν, λέει, πρότασης της οικείας Συγκλήτου. Να γίνουν, δηλαδή, Πολυτεχνεία! Επίσης, με ΥΑ καθορίζεται η αντιστοιχία αυτών των Τμημάτων Σχολών Μηχανικών Πανεπιστημίου με Τμήματα Πολυτεχνικών Σχολών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ύστερα από πρόταση επταμελούς επιτροπής! Για το λόγο αυτό, επίσης με Υ.Α. ιδρύεται στο οικείο Α.Ε.Ι. Πολυτεχνική Σχολή και εντάσσονται σε αυτήν τα Τμήματα της Σχολής Μηχανικών που έχουν οριστεί αντίστοιχα με Τμήματα Πολυτεχνικής Σχολής.
 

Διατάξεις για το Λύκειο και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση


♦ Διατηρούνται οι δυο τύποι Λυκείου, το Γενικό Λύκειο και το Επαγγελματικό Λύκειο. Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ υποχρεώνονται, με τα έως τώρα δεδομένα, να οδηγηθούν στην ανεργία ή τα καπιταλιστικά κάτεργα, μέσω και του θεσμού της Μαθητείας ή να αποδεχθούν τα νέα καθρεφτάκια που προορίζονται για τους ιθαγενείς, τα διετή προγράμματα των Πανεπιστημίων (πανεπιστημιακά ΙΕΚ).

♦ Ο πολυδιαφημισμένος αυτόνομος ρόλος του Λυκείου κουρελιάζεται. Το Λύκειο υποτάσσεται απολύτως στην προσπάθεια εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα όποια ψήγματα γενικής μόρφωσης έχουν απομείνει σταματούν να προσφέρονται με το τέλος της Β΄ Λυκείου. Το Λύκειο αποκτά χαρακτηριστικά σχολείου ειδίκευσης. Η κατεύθυνση που ακολουθούν οι συριζαίοι είναι η υποταγή στις ανάγκες της αγοράς. Ανθρώπους-μερικά εργαλεία, με γνώσεις μιας χρήσης απαιτεί η καπιταλιστική αγορά, τέτοιους σπεύδει  να δημιουργήσει το «νέο Λύκειο».

Στο τελικό προσχέδιο που είχε δώσει το υπουργείο Παιδείας ισχυριζόταν ότι «με πέντε χρόνια δευτεροβάθμιας που έχουν προηγηθεί, ο μαθητής έχει αποκτήσει τη γνώση που χρειάζεται ως μελλοντικός πολίτης, κοινωνός κοινωνίας». Ο ισχυρισμός αυτός εξοργίζει, όταν τεράστιος είναι πλέον ο πλούτος της συσσωρευμένης γνώσης και του πολιτισμού. Αντί να πορευτούμε στο 14χρονο υποχρεωτικό σχολείο για όλους, στην ουσία γυρίζουμε δεκαετίες πίσω.

♦ Η Α΄ Τάξη και η Β΄ Τάξη Γενικού Λυκείου αποτελούν τάξεις αποκλειστικά γενικής παιδείας, στις οποίες εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων γενικής παιδείας τριάντα πέντε (35) συνολικά ωρών εβδομαδιαίως για τα ημερήσια και είκοσι πέντε (25) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα εσπερινά.

♦ Η Γ΄ Λυκείου τυπικά μόνον ανήκει στο Λύκειο. Ουσιαστικά αποκόπτεται, γίνεται «προπαρασκευαστική» τάξη για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, δηλαδή τάξη φροντιστήριο. Οι συριζαίοι ακολουθούν τη λογική «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι». Πικραίνονται δήθεν που ειδικά η Γ΄ Λυκείου αντιμετωπίζεται ως πάρεργο από τους μαθητές, οι οποίοι δείχνουν «αντίστοιχη προσήλωση στην παραπαιδεία» και αγωνιούν για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και αντί τα μέτρα που παίρνουν να ενισχύουν τον αυτόνομο μορφωτικό χαρακτήρα του Λυκείου, μετατρέπουν ουσιαστικά το Λύκειο και ειδικά την τελευταία τάξη του σε τάξη φροντιστήριο. Το επιχείρημα ότι έτσι θα αντιμετωπίσουν τη γάγγραινα της παραπαιδείας είναι για γέλια.

♦ Η Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου έχει μαθήματα γενικής παιδείας και προσανατολισμού τριάντα δύο (32) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα ημερήσια και είκοσι πέντε (25) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα εσπερινά. Τα μαθήματα προσανατολισμού χωρίζονται σε τέσσερεις Ομάδες (Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού): Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών, Σπουδών Υγείας και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.

♦ Η μείωση των μαθημάτων, η διδασκαλία τους σε μεγαλύτερες χρονικές ενότητες (εξάωρα μαθήματα), η ένταξή τους σε ευρύτερες επιστημονικές περιοχές δεν έχουν ουσιαστικό περιεχόμενο από τη στιγμή που δεν αμφισβητείται ο ρόλος του αστικού σχολείου και της κυρίαρχης ιδεολογίας.

♦ Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, γίνονται τέσσερις, κάθε μία από τις οποίες αντιστοιχεί σε ένα Επιστημονικό Πεδίο. Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών διαιρείται σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές Σπουδές» και την Ομάδα Προσανατολισμού «Σπουδές Υγείας». Η πρώτη οδηγεί στο δεύτερο και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο.

♦ Τα Τμήματα των Ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κατατάσσονται σε τέσσερα επιστημονικά πεδία: 1ο επιστημονικό πεδίο: ανθρωπιστικές, νομικές και κοινωνικές επιστήμες 2ο επιστημονικό πεδίο: θετικές και τεχνολογικές επιστήμες 3ο επιστημονικό πεδίο: επιστήμες υγείας και ζωής 4ο επιστημονικό πεδίο: επιστήμες οικονομίας και πληροφορικής.

Η πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο γίνεται ανάλογα με την ομάδα προσανατολισμού που έχει επιλέξει ο κάθε μαθητή ως εξής:

α) Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών έχουν πρόσβαση στις σχολές και τα τμήματα του 1ου Επιστημονικού Πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία τα Αρχαία Ελληνικά, η Ιστορία και η Κοινωνιολογία. β) Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού θετικών σπουδών έχουν πρόσβαση στις σχολές και τα τμήματα του 2ου επιστημονικού πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και τα Μαθηματικά. γ) Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού σπουδών υγείας έχουν πρόσβαση στις σχολές και τα τμήματα του 3ου επιστημονικού πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία. δ) Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού σπουδών οικονομίας και πληροφορικής έχουν πρόσβαση στις σχολές και τα τμήματα του 4ου επιστημονικού πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, η Πληροφορική και η Οικονομία.
 

Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση


♦ Οι μαθητές της Β΄ Τάξης ΓΕ.Λ. που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι τις τριάντα (30) Ιουνίου κάθε έτους συμπληρώνουν Α΄ δήλωση προτίμησης με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να εισαχθούν.

Το νομοσχέδιο, «διά τον φόβον των Ιουδαίων» (προεκλογική περίοδος γαρ), αποφεύγει να ορίσει τον περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων, που σύμφωνα με όλα τα προσχέδια ανέρχονταν το ανώτερο σε 10 προτιμήσεις και αναφέρει ότι αυτές θα ορίζονται με Υπουργική Απόφαση.

♦ Αν το σύνολο των προτιμήσεων των υποψήφιων μαθητών για ένα Τμήμα είναι μικρότερο ή ίσο με τις διαθέσιμες θέσεις του Τμήματος αυτού, το Τμήμα αυτό ορίζεται για την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά ως «Τμήμα με θέσεις ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ). Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή εκείνα  στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ). Τα ΤΕΠ και τα ΤΠΠΕ μεταβάλλονται κάθε ακαδημαϊκό έτος ανάλογα με τις δηλώσεις των υποψηφίων που προκύπτουν κάθε φορά.

-Οι απόφοιτοι του ημερήσιου γενικού λυκείου (ΓΕ.Λ.) και του εσπερινού ΓΕ.Λ. εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (οι απόφοιτοι εσπερινού ΓΕ.Λ. σε ποσοστό θέσεων επιπλέον του αριθμού εισακτέων, το οποίο ορίζεται με ΥΑ) ως εξής:

α) μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, για τα «Τμήματα πρόσβασης με πανελλαδικές εξετάσεις». Τα θέματα προέρχονται από την εξεταστέα ύλη της Γ΄ τάξης και τα ορίζει αποκλειστικά η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων

β) με την προϋπόθεση της απόκτησης του απολυτηρίου του Λυκείου στα «Τμήματα με θέσεις ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ), με την επιφύλαξη της εξέτασης σε τυχόν απαιτούμενο ειδικό μάθημα ή πρακτική δοκιμασία.

♦ Για τους μαθητές, στις Α΄ Δηλώσεις προτίμησης των οποίων δεν έχουν προκύψει ΤΕΠ, η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γίνεται μέσω πανελλαδικών εξετάσεων.

Οι μαθητές στις Α΄ Δηλώσεις προτίμησης των οποίων έχει προκύψει τουλάχιστον ένα ΤΕΠ, τον Φεβρουάριο της Γ΄ Λυκείου δηλώνουν οριστικά και αμετάκλητα αν θα συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν επιθυμούν να εισαχθούν σε ΤΕΠ το οποίο είχαν συμπεριλάβει στην αρχική δήλωση Α΄.

Αν ο μαθητής επιλέξει ένα από τα Τμήματα που είχε συμπεριλάβει στην αρχική δήλωση Α΄ και χαρακτηρίστηκε ΤΕΠ, εισάγεται στο Τμήμα αυτό με μόνη προϋπόθεση την απόκτηση του απολυτήριου της Γ΄ Λυκείου και με την επιφύλαξη της εξέτασης σε τυχόν απαιτούμενο ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες.

Οι θέσεις των ΤΕΠ που δεν επιλέγονται τελικά τον Φεβρουάριο της Γ΄ Λυκείου αποδεσμεύονται και προστίθενται στις θέσεις που διεκδικούν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων για τα Τμήματα αυτά.

Κοντολογίς, οι μαθητές κατηγοριοποιούνται. Με τη βοήθεια της ανασυγκρότησης της όλης μορφωτικής διαδικασίας και στη Β΄Λυκείου (εκτεταμένα δοκίμια, εξετάσεις, κ.λπ.) και μπροστά στο μηχανογραφικό μετά το πέρας της Β΄ Τάξης, κάποιοι θα αποδεχθούν (;) ότι είναι «άχρηστοι» και δε θα συμπληρώσουν το πρώτο μηχανογραφικό των περιορισμένων (10;) επιλογών, κάποιοι θα το συμπληρώσουν με στόχο στο δεύτερο μηχανογραφικό, το Φεβρουάριο της Γ΄ Λυκείου, να επιλέξουν οριστικά ένα Τμήμα που ήδη βρίσκεται στα αζήτητα (με τα μέχρι σήμερα δεδομένα) και το οποίο με βάση την αγοραία λογική της προσφοράς και ζήτησης θα ορισθεί σε Τμήμα ελεύθερης πρόσβασης και να εισαχθούν σε αυτό και κάποιοι θα επιλέξουν να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, ξανά στα 4 εξάωρα μαθήματα (κοινά και για το απολυτήριο, με την προϋπόθεση ότι θα το έχουν πάρει), δηλώνοντας σχολές όπως σήμερα.

Οι Σχολές, τα Τμήματα κατηγοριοποιούνται με τη βούλα του νόμου. Κατατάσσονται σε σχολές πρώτης (υψηλής ζήτησης με πανελλαδικές) και δεύτερης κατηγορίας (χαμηλής ζήτησης και άρα ελεύθερης πρόσβασης).

Ο διαχωρισμός αυτός, που στη ζωή θα είναι και διαχωρισμός απόφοιτων από σχολές ελεύθερης πρόσβασης και από σχολές που απαιτούν συμμετοχή σε πανελλαδικές εξετάσεις, σίγουρα θα έχει ανάλογο αντίχτυπο και στην αγορά εργασίας. Είναι δε, πολύ πιθανόν, σχολές και τμήματα που προσελκύουν μικρό αριθμό εισακτέων (κατά κανόνα τμήματα των ΤΕΙ) στο επόμενο διάστημα να κλείσουν.

♦ Οσοι μαθητές δεν υποβάλουν την Α΄ Δήλωση προτίμησης χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με ή χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις για το αμέσως επόμενο ακαδημαϊκό έτος από το σχολικό έτος αποφοίτησής τους από το Λύκειο.

♦ Αν ο μαθητής αλλάξει την ομάδα προσανατολισμού που έχει δηλώσει, χάνει τη δυνατότητα πρόσβασης στα ΤΕΠ που προέκυψαν σύμφωνα με την Α΄ δήλωση προτίμησης που υπέβαλε και τα οποία δεν αντιστοιχούν στην νέα ομάδα προσανατολισμού.

♦ Οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, μετά την ολοκλήρωση των εξετάσεων και την γνωστοποίηση των βαθμών της τελικής τους επίδοσης, συμπληρώνουν το μηχανογραφικό. Σε αυτό επιλέγουν όσα Τμήματα επιθυμούν από το επιστημονικό πεδίο στο οποίο έχουν πρόσβαση, ανεξάρτητα από τις επιλογές τους στην αρχική Α΄ δήλωση προτίμησης.

♦ Για την εισαγωγή μέσω πανελλαδικών εξετάσεων ισχύουν τα εξής: προσμετράται σε ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%) ο μέσος όρος των βαθμών στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του οικείου επιστημονικού πεδίου, και σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) ο βαθμός του απολυτήριου της Γ΄ Τάξης ΓΕ.Λ.

Κατ’ εξαίρεση, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021

α) δεν προσμετράται σε ποσοστό 10% ο βαθμός του απολυτήριου της Γ΄ Τάξης ΓΕ.Λ. αλλά μόνο ο μέσος όρος των βαθμών στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του οικείου επιστημονικού πεδίου,

β) η Α΄ δήλωση προτίμησης δεν υποβάλλεται έως τις τριάντα (30) Ιουνίου, αλλά έως τις τριάντα μία (31) Οκτωβρίου από τους μαθητές της Γ΄ Τάξης ΓΕ.Λ.

♦ Για την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών στο Γενικό Λύκειο απαιτείται Γ.Μ.Ο. τουλάχιστον 9,5.

♦ Για καθαρά δημαγωγικούς λόγους που έχουν να κάνουν με την προεκλογική περίοδο, οι συριζαίοι διατηρούν θολό τοπίο όσον αφορά τον τρόπο απόκτησης του απολυτήριου του Λυκείου. Οι αντιδράσεις των μαθητών (αν και περιορισμένες προς το παρόν) και η εξαγγελθείσα 24ωρη απεργία της ΟΛΜΕ για τις 12 του Απρίλη, ως αντίδραση στο νέο Λύκειο και τον τρόπο πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανάγκασαν το υπουργείο Παιδείας να κρύψει τις πραγματικές προθέσεις του. Σε αντίθεση με όλα τα προσχέδια, όπου η «αναβάθμιση» του απολυτήριου του Λυκείου συνδεόταν με την καθιέρωση ενός πρόσθετου ταξικού εξεταστικού  φραγμού μέσω μίνι πανελλαδικών εξετάσεων (Εξετάζονται γραπτώς τα τέσσερα εξάωρα μαθήματα, τα ίδια που θα δώσουν οι μαθητές στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Το 40% του βαθμού του απολυτήριου προκύπτει από τις εξετάσεις αυτές, στις οποίες τα θέματα μπαίνουν από τους καθηγητές της ομάδας σχολείων, ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Επιτηρητές είναι καθηγητές άλλων σχολείων και διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος, τα γραπτά των μαθητών έχουν καλυμμένα τα ονόματα και βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου), το νομοσχέδιο-σκούπα «ταυτίζει» τον τρόπο διεξαγωγής των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων.

Στη συνέχεια, όμως, αναφέρεται ότι με Υπουργική Απόφαση καθορίζονται «ο τρόπος υπολογισμού του συνολικού αριθμού μορίων εισαγωγής με βάση τους γραπτούς βαθμούς των Πανελλαδικών Εξετάσεων και το βαθμό απολυτηρίου όπου απαιτείται» και «η κατανομή των μαθημάτων σε ομάδες και κλάδους και ο τρόπος και ο χρόνος εξέτασης και βαθμολόγησης, ο τρόπος ορισμού και οι υποχρεώσεις των επιτηρητών, οι υποχρεώσεις των μαθητών κατά τη διάρκεια της εξέτασης, ο τρόπος διατύπωσης των θεμάτων, ο τρόπος φύλαξης των γραπτών, η βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων, οι προϋποθέσεις και ο τρόπος αναβαθμολόγησης των γραπτών δοκιμίων των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων του Γενικού Λυκείου, ο τρόπος διαβίβασης των θεμάτων στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ΄ Λυκείου, ο τρόπος κατανομής των σχολικών μονάδων σε ομάδες σχολείων για τη διεξαγωγή των απολυτηρίων εξετάσεων, η συγκρότηση συλλογικών οργάνων για τη διενέργεια των απολυτηρίων εξετάσεων και οι αρμοδιότητες αυτών, η διαδικασία κατάρτισης βαθμολογικών πινάκων απολυτηρίων εξετάσεων, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα».
 

Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία


Σταγόνα στον ωκεανό είναι οι ρυθμίσεις σε προοδευτική κατεύθυνση για τα Πειραματικά σχολεία, που επαναφέρουν το παλιό καθεστώς. Οι δεξιές φυλλάδες αγανακτούν και το έχουν κάνει κύριο θέμα, καθότι οπαδοί της «αριστείας» (της κατηγοριοποίησης δηλαδή των μαθητών) επειδή οι μαθητές θα εισέρχονται αποκλειστικά με κλήρωση, το διδακτικό προσωπικό θα επιλέγεται από το αρμόδιο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπου συμμετέχουν και οι αιρετοί των εκπαιδευτικών και επειδή οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι υπηρετούν με θητεία στα σχολεία αυτά κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, μπορεί να τοποθετηθούν σε οργανική θέση με απόφαση του αρμοδίου Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου, που εκδίδεται μετά από αίτησή τους.

Αγανακτούν επίσης που δεν εφαρμόζεται από τώρα η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών των σχολείων αυτών αντί της καμουφλαρισμένης αξιολόγησής τους μέσω «της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου», όπως σε όλα τα υπόλοιπα σχολεία.

Οι συριζαίοι διατηρούν επίσης για να κρατούν ισορροπίες και να μη χάνουν το δυνατόν ψηφαλάκια, αν και σε περιορισμένο αριθμό (9 Πρότυπα), το θεσμό των Πρότυπων σχολείων.
 

Τα κολλέγια γίνονται Πανεπιστήμια  


Οι ρυθμίσεις που αφορούν την περίπτωση των κολλεγίων έχουν ξεπεράσει σε προκλητικότητα κάθε προηγούμενο. Στην ουσία καταργείται και το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων του Αρβανιτόπουλου γιατί, σύμφωνα με τις δηλώσεις Γαβρόγλου, δεν υλοποιούσε αυστηρά τις επιταγές της ευρωπαϊκής οδηγίας.

Ο,τι δεν μπόρεσαν να κάνουν όλες οι προηγούμενες αστικές κυβερνήσεις, να ανωτατοποιήσουν ουσιαστικά τα κολλέγια, να τα ισοτιμήσουν με τα Πανεπιστήμια, καταργώντας από την πίσω πόρτα το άρθρο 16 του Συντάγματος, το κάνουν τώρα οι ξεδιάντροποι συριζαίοι.

Ο τίτλος «Συγκρότηση και λειτουργία του Συμβουλίου Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων» αντικαθίσταται με τον τίτλο «Αρμόδια αρχή για την εφαρμογή του π.δ. 38/2010». Τώρα  το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (Α.Τ.Ε.Ε.Ν.) αποφαίνεται επί των αιτήσεων αναγνωρίσεως επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων κολλεγίων.

Σύμφωνα με τον Γαβρόγλου, οι απόφοιτοι κολλεγίων προσκομίζουν το «πτυχίο» του κολλεγίου και επειδή η συντριπτική πλειοψηφία των κολλεγίων συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, προσκομίζουν και ένα έγγραφο από την Αρχή Πιστοποίησης της χώρας του Πανεπιστημίου με το οποίο συνεργάζεται το κολλέγιο. Μόλις το φέρουν και αυτό το υπουργείο θα πει ότι «δεν είναι ένα πλαστό χαρτί, πάρτε το και είτε ασκήστε το επάγγελμα είτε πηγαίνετε στο αντίστοιχο επιμελητήριο για να σας δώσει άδεια ασκήσεως εργασίας. Είναι τόσο απλό και με τόσο απλό τρόπο θα γίνει».

Ολα αυτά τα κάνουν οι συριζαίοι όχι μόνο γιατί είναι βαμμένοι οπαδοί της ιμπεριαλιστικής ΕΕ, αλλά και για να κερδίσουν και επ’ αυτού την εύνοιά της και να εμπλουτίσουν τη δεξαμενή των επίδοξων ψηφοφόρων. Γνωρίζουν πολύ καλά τι ισχύει με τα πανεπιστήμια του εξωτερικού που επιδίδονται μετά μανίας στις συμφωνίες «δικαιόχρησης» και ενοικίασης τίτλων σπουδών για να επιβιώσουν, όπως γνωρίζουν ότι η επαγγελματική ισοτιμία υποκρύπτει και την ακαδημαϊκή ισοτιμία, πλην, όμως, σφυρίζουν κλέφτικα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανεμογεννήτριες: Μικρό όφελος - μεγάλη καταστροφή λένε τώρα οι επιστήμονες.

Σχόλιο