Κινηματογραφική προβολή 21/11/13: Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΝΟΣ ΑΝΔΡΑ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ

Φίλοι και φίλες γειά χαρά

​​
​Α
υτή την Πέμπτη
​​
​​
​21
 Νοέμβρη
​& ​
ώρα 9.30 μ.μ.,
​σας παρουσιάζουμε μιαν αξιόλογη ταινία σερβικής παραγωγής, που δεν έχει προβληθεί στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες
​.​

​​

Inline image 1
​​
Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΝΟΣ ΑΝΔΡΑ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ

SMRT ČOVEKA NA BALKANU | Σερβία 2012 | Έγχρ. | Διάρκεια: 1h 20'

Σενάριο-σκηνοθεσία: Μίροσλαβ Μομτσίλοβιτς
Μουσική: Αλεξάνταρ Κοβάτσεβιτς, Πρέντραγκ Σάροβιτς
Φωτογραφία: Μιλαντίν Τσολάκοβιτς

​​
​​
«Αυτόχειρας» ο Νίκολα Κόγιο. Παίζουν: Εμίρ Χατζιχαφιζμπέγκοβιτς, Ράντοσλαβ Μιλένκοβιτς, Μπόγιαν Ζίροβιτς, Νατάσα Νίνκοβιτς, Ανίτα Μάντσιτς, Λιούμπομιρ Μπάντοβιτς, Μπράνισλαβ Τριφούνοβιτς, Μπόγιαν Λαζάροφ, Νίκολα Τζούριτσκο, Αλεξάνταρ Τζούριτσα, Μίλος Σαμόλοφ, Μίλιτσα Μιχάιλοβιτς

Διαμέρισμα πολυκατοικίας στο Βελιγράδι. Ένας θλιμμένος, αγχωμένος άνδρας τοποθετεί μια web κάμερα σε μια γωνιά του δωματίου του. Μετά πέφτει «μαύρο», ακούγεται ένας πυροβολισμός, επιστροφή στο δωμάτιο, ο άνδρας έχει διαπράξει αυτοκτονία. Ο θάνατος ενός άνδρα στα Βαλκάνια είναι η πρώτη σκηνή της ομότιτλης (κατά)μαυρης αυτής κωμωδίας.

Ο μοιραίος πυροβολισμός θέτει σε συναγερμό τους υπόλοιπους ενοίκους της πολυκατοικίας, με τον μάστορα Άτσα να είναι ο πρώτος που φτάνει στο τραγικό σημείο. Έντρομος, καλεί την αστυνομία και κάθεται να την περιμένει. Σμίγει με τον Βέσκο, από το κάτω διαμέρισμα, έναν τύπο κυριολεκτικά «​μες στην τσίτα». Ενώ οι γυναίκες τους σουλατσάρουν μέσα-έξω στον τόπο του θανατικού, οι άντρες αξιολογούν με ενδιαφέρον τη διακόσμηση του διαμερίσματος, «τσούζουν» ρακές (κάπως πιο... ζωηρά απ’ ό,τι απαιτεί το έθιμο), άλλοτε περιεργάζονται ένα σετ γερμανικά εργαλεία...

Με τη σταδιακή είσοδο και εμπλοκή των γειτόνων στη σκηνή και ενώ όλοι περιμένουν την αστυνομία, που έχει... μπλέξει στην κίνηση, τρώνε, πίνουν, παίζουν σκάκι, θυμούνται τον αυτόχειρα, που ήταν ένας μοναχικός συνθέτης χωρίς συγγενείς ή στενούς φίλους, επαινούν τη μουσική του, παρόλα αυτά όμως δεν μπορούν να θυμηθούν το μικρό του όνομα... Συζητούν ακόμη για το κατά πόσο η αυτοκτονία του θα επηρεάσει τα ενοίκια στη πολυκατοικία και άλλα τραγελαφικά. Κάποτε σκάει μύτη και ένας τυχάρπαστος εργολάβος κηδειών, που του έχ​ουν «σφυρίξει» τα νέα από το ασθενοφόρο. Η εμφάνισή του σοκάρει τον Άτσα και τον Βέσκο, που συνασπίζονται εναντίον του. Το ακόμα πιο σοκαριστικό είναι η αλαζονική και παντελώς αδιάφορη συμπεριφορά των νοσοκόμων και της αστυνομίας, όταν τελικά καταφέρνουν να φτάσουν στον χώρο της αυτοχειρίας, οι οποίοι... δεκάρα δεν δίνουν για τον νεκρό, ενώ επιδεικνύουν τεράστιο ενδιαφέρον για τις συνομιλίες στα κινητά τους. Τον σουρεαλιστικό θίασο «επανδρώνουν» ένας πολυλογάς κτηματομεσίτης, συνοδεία της διστακτικής πελάτισσάς του και ένας ντελιβεράς πίτσας (παραγγελία, προφανώς, του αυτόχειρα)...

Μόνον όμως μετά την άφιξη του ιατροδικαστή, θα σημάνει γενική κινητοποίηση στην ομήγυρη. Αιτία, η διαπίστωση της ύπαρξης και λειτουργίας της κάμερας, που όλη αυτή την ώρα παρακολουθούσε και κατέγραφε τα πάντα εν αγνοία τους. Εφεξής και μέχρι το τέλος, η κατάσταση αλλάζει, οι διαπροσωπικές σχέσεις διαφοροποιούνται, καθώς τα μέλη του ετερόκλητου, τυχαία συναθροισμένου πλήθους αισθάνονται την «ανάγκη», υπό την πίεση που ασκεί το άγρυπνο μάτι της κάμερας, να δικαιολογήσουν όλες τις προηγούμενες θέσεις και πράξεις τους!..


Εξωφρενική και ταυτόχρονα αληθοφανής, με εκκεντρικό χιούμορ και κοφτερές ατάκες, αυτή η «​μαύρη κωμωδία με στυλ» εκθέτει ​και μελετά ​πλευρές της "​υπερρεαλιστικής" βαλκανικής ιδιοσυγκρασίας, καθώς και της ανθρώπινης αδυναμίας.

Κινηματογραφώντας μέσα από το σταθερό μονοπλάνο μιας διαδικτυακής κάμερας και έχοντας απόλυτη συναίσθηση του τάιμινγκ της κωμωδίας, ο Σέρβος δημιουργός Μίροσλαβ Μομτσίλοβιτς τεχνουργεί μιαν ιδιοφυή, λαμπρά χορογραφημένη άσκηση οπτικής αφήγησης που, παρόλο που εκτυλίσσεται σε πραγματικό χρόνο, διαθέτει περισσότερες εισόδους και εξόδους χαρακτήρων απ’ ό,τι μια γαλλική φαρσοκωμωδία!

Η διανομή, που αποτελείται από ηθοποιούς πρώτης γραμμής (οι περισσότεροι από τους οποίους εμφανίζονται στο θέατρο, αλλά και στο σινεμά και την τηλεόραση), συντονίζεται με την σκηνοθετική γραμμή και εκτελεί τους ρόλους με ακρίβεια. Οι εξαιρετικά ζωηροί διάλογοι «​κόβονται και ράβονται» από τον ίδιο τον Μομτσίλοβιτς, που ενεργεί ταυτόχρονα με την ιδιότητα του σεναριογράφου του έργου.


Το φιλμ τιμήθηκε, μεταξύ πολλών άλλων διακρίσεων, με το βραβείο του Φόρουμ Ανεξάρτητων ταινιών στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι 2012, καθώς και με το βραβείο καλύτερης ταινίας από την κριτική επιτροπή του 25ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου 2012 στην Αθήνα.


Δείτε το τρέιλερ της ται
​νία​
ς (υπότιτλοι στα αγγλικά)

​​

*​
Ραντεβού στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου, στη Χαλκίδα

​*​
Ώρα έναρξης: 9.30 μ.μ.
​*
Είσοδος ελεύθερη


Η κινηματογραφική ομάδα σινεφιλμ​

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανεμογεννήτριες: Μικρό όφελος - μεγάλη καταστροφή λένε τώρα οι επιστήμονες.

Σχόλιο