Σινεφίλμ

Μπορντώ 1940. Για τους λάτρεις του γαλλικού κινηματογράφου, και όχι μόνο, ο Ζαν Πωλ Ραπενό μας μεταφέρει αυτή την Πέμπτη σε μία δύσκολη, αλλά ταυτόχρονα, γοητευτική ιστορική περίοδο.
 

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ . . .

Βρισκόμαστε στο Μπορντώ τον Ιούνιο του 1940, μέσα στη δίνη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Στο πολυτελές ξενοδοχείο Splendid βρίσκονται διάφορα ενδιαφέροντα πρόσωπα: μέλη του υπουργικού συμβουλίου, δημοσιογράφοι, κλασσικοί μεγαλοαστοί, μέλη της καλής κοινωνίας και κατάσκοποι από όλες τις δυνάμεις. Όλοι όμως βρίσκονται εκεί προσπαθώντας να γλιτώσουν από την κατάληψη του Παρισιού από τους Ναζί. Τους επιφανείς αυτούς πολίτες ακολουθεί ένα πλήθος αιχμαλώτων. Αυτή είναι η ευκαιρία που περίμενε για να αποδράσει ο νεαρός συγγραφέας Frederic, που κατηγορήθηκε άδικα για το φόνο ενός χρηματιστή.
Μέσα σε 48 ώρες, με φόντο τη δίνη του πολέμου, οι μοίρες διαφορετικών ανθρώπων συναντιούνται. Και ο σκηνοθέτης Jean-Paul Rappeneau ξανασυναντά την Isabelle Adjani, 20 χρόνια μετά το 'Όλο Φλόγα, Όλο Φωτιά' και τον Gérard Depardieu , 13 χρόνια μετά τον 'Σιρανό ντε Μπερζεράκ', σε μια ειρωνική ματιά πάνω στον έρωτα, τη φιλία και την ιστορία.
Η κινηματογράφηση της ταινίας δεν ήταν απλώς μια πράξη αγάπης από τον υποψήφιο για Όσκαρ σκηνοθέτη αλλά επίσης η εξερεύνηση μιας σημαντικής περιόδου της ζωής του, εγγεγραμμένης πολύ καλά στη μνήμη και την ψυχή του: την αναταραχή που γονάτισε τη Γαλλία κατά την έναρξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Από την πρώτη του ταινία, ο Rappeneau διερευνούσε τις δυνατότητες για να επιστρέψει στη συγκεκριμένη εποχή... «Πάντοτε σκεφτόμουνα τη γαλλική κυβέρνηση και την κοινωνική ελίτ στριμωγμένη σε ένα-δύο ξενοδοχεία της Μπορντώ. Αυτό το εύρημα το κυοφορούσα για πάρα πολύ καιρό μέσα μου. Αργότερα, σε ένα από τα βιβλία που μελετούσα για την εποχή, ανακάλυψα ότι η γαλλική κυβέρνηση, τις μέρες που προηγήθηκαν της γερμανικής κατοχής του Παρισιού, είχε αποφασίσει να αδειάσει τις φυλακές. Εντόπισα, λοιπόν, και μια ενδεχόμενη αρχή: ένας τύπος βρίσκεται στη φυλακή, βγαίνει έξω - ενώ το Παρίσι εν τω μεταξύ έχει μετατραπεί σε πόλη φάντασμα - και πηγαίνει στη Μπορντώ για να βρει αυτόν που τον φυλάκισε!» Κάπως έτσι, λοιπόν, άρχισαν να παίρνουν μορφή οι Γοητευτικοί Ταξιδιώτες. Από την αρχή, ο συγγραφέας Patrick Modiano, αντιλήφθηκε ότι αυτή η ταινία ήταν πολύ σημαντική για τον σκηνοθέτη: «Από την πρώτη στιγμή που ο Jean-Paul  μου μίλησε για την ταινία, συνειδητοποίησα πόσο μιλούσε στην καρδιά του και θεωρούσα ότι θα ήταν η πιο προσωπική του ταινία. Η περιγραφή αυτών των χαοτικών ημερών όταν ολόκληρη η γαλλική κυβέρνηση κι άλλες τρελές μάζες ανθρώπων έσπευσαν στη Μπορντώ δεν ήταν μια απλή άσκηση και επίδειξη δεξιοτεχνίας από τον σκηνοθέτη. Έχω την αίσθηση πως γύριζε γύρω από αυτό το θέμα για πολύ καιρό, καθώς ήταν παιδί εκείνη την εποχή- ένα από όλα τα παιδιά που έγινα μάρτυρες του χάους χωρίς να είναι σε θέση να το καταλάβουν.»
Όλοι, όμως, ανεξαιρέτως οι χαρακτήρες που τους υποδύθηκαν ξεχωριστοί ηθοποιοί, είναι τόσο ιδιαίτεροι που δεν θα μπορούσαν να λείπουν από το συνολικό αποτέλεσμα. Η ταινία βασίζεται εκεί ακριβώς: στη συνύπαρξη διαφορετικών και εκκεντρικών προσωπικοτήτων που ισορροπούν σε ένα τεντωμένο σκοινί καθώς, σαν συγκοινωνούντα δοχεία, οι πράξεις του ενός επηρεάζουν άμεσα τις πράξεις του άλλου. Η παραγωγή κράτησε πάνω από είκοσι εβδομάδες και περιλαμβάνει πάνω από 1400 πλάνα. Εξάλλου, στις ταινίες του Rappeneau, ακόμα και στις φαινομενικά απλές σκηνές συμβαίνει πάντα κάτι που περιπλέκει τα πράγματα: η βροχή, ο καπνός, κοπάδια κόσμου που παρεμβαίνουν ή φυσιογνωμίες που εισβάλλουν πάντα σε συγκεκριμένες θέσεις. Σπάνια -σχεδόν ποτέ- υπάρχει μια ήρεμη σκηνή δυο προσώπων που κάθεται το ένα απέναντι στο άλλο, χωρίς καμία άλλη παρεμβολή. Όλα αυτά δίνουν την αίσθηση ενός καλειδοσκοπίου. Κι αυτό σηματοδοτεί το στυλ της ταινίας. Ο Jean-Paul Rappeneau είχε αναφέρει ότι ήθελε να αντιμετωπίσει αυτή την περίοδο της απόλυτης σύγχυσης με ένα κωμικό ρυθμό, χωρίς από την άλλη να παραγνωρίζει την πραγματικότητα των γεγονότων. Τον ενδιέφεραν οι γρήγοροι ρυθμοί που δεν θα έδιναν όμως την εντύπωση μιας τεχνητής κινηματογράφησης. Έτσι, δράση, συναίσθημα, κωμωδία και ιστορία ισορροπούν σε ένα αρμονικό αποτέλεσμα, ευνοώντας τις ανατροπές και τις εναλλαγές των διαθέσεών μας...

ΠΗΓΕΣ/ imdb.comcinemanews.grmyrovolos.gr

Αυτή την Πέμπτη 19/04 στις 21.30
Σας περιμένουμε στο Εργατικό Κέντρο Χαλκίδας.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ.
Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΑΣ, ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΜΑΣ ΚΙΝΗΤΡΟ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανεμογεννήτριες: Μικρό όφελος - μεγάλη καταστροφή λένε τώρα οι επιστήμονες.

Σχόλιο