Τὴν Τετάρτη 11 Δεκέμβρη ξεκίνησε ἡ συζήτηση στὴ Βουλὴ τοῦ νέου κρατικοῦ προϋπολογισμοῦ τοῦ 2025 ποὺ θὰ ὁλοκληρωθεῖ μὲ ψηφοφορία τὴν Κυριακὴ 15 Δεκέμβρη.
Ὁ νέος προϋπολογισμός, ἀποτυπώνοντας τὸ ὕψος καὶ τὶς πηγὲς τῶν ἐσόδων τοῦ κράτους καθὼς καὶ τὸ ποῦ καὶ σὲ ποιό μέγεθος αὐτὰ θὰ κατευθυνθοῦν, ὡς κρατικὲς δαπάνες, δείχνει ποιά θὰ εἶναι ἡ πολιτικὴ τῆς κυβέρνησης Μητσοτάκη τὸ 2025 καὶ πῶς σκοπεύει νὰ κάνει τὴν ἀναδιανομὴ τοῦ μεγάλου μέρους τοῦ ἐθνικοῦ εἰσοδήματος ποὺ ἀντλεῖ μέσῳ τῆς φορολογίας.
Μιὰ ἀναδιανομὴ πού, ὅπως προκύπτει ἀπὸ τὸ σχέδιο κρατικοῦ προϋπολογισμοῦ ποὺ ἔχει φέρει πρὸς ἔγκριση στὴ Βουλή, προεξοφλεῖ μετάγγιση ἀκόμα μεγαλύτερου μέρους τοῦ λαϊκοῦ εἰσοδήματος πρὸς τὶς τσέπες τῆς ντόπιας οἰκονομικῆς ὀλιγαρχίας καὶ τῶν ξένων δανειστῶν.
Ὁ κρατικὸς προϋπολογισμὸς γιὰ τὸ 2025 αὐξάνει κι ἄλλο τὸ ὕψος τῆς ἤδη δυσβάστακτης συνολικῆς φορολογίας κατὰ 2,5 δισ.€ (ἀπὸ 66,7 δισ.€ τὸ 2024 σὲ 69,2 δισ.€ τὸ 2025 ), σὲ ἕνα ποσοστὸ 3,7% ποὺ εἶναι μεγαλύτερο τοῦ προβλεπόμενου πληθωρισμοῦ 2,1%.
Ἡ αὔξηση αὐτὴ θὰ ἐπιβαρύνει κατὰ κύριο λόγο τὰ λαϊκὰ στρώματα. Θὰ προέλθει:
Πρῶτο, ἀπὸ τὴν αὔξηση κατὰ 4,1% τῆς ἄμεσης φορολογίας (ἀπὸ 24,2 δισ.€ τὸ 2024, τὰ ἔσοδα θὰ ἀνέλθουν σὲ 25,2 δισ.€ τὸ 2025), μιὰ αὔξηση ποὺ εἶναι διπλάσια ἀπὸ τὸν προβλεπόμενο πληθωρισμό.
Εἰδικότερα, ἡ αὔξηση τοῦ φόρου εἰσοδήματος φυσικῶν προσώπων, ποὺ κατὰ τὸ μεγαλύτερο μέρος καλύπτεται ἀπὸ μισθωτοὺς καὶ συνταξιούχους, θὰ ἐκτιναχθεῖ κατὰ ποσοστὸ 6,3%, τριπλάσιο τοῦ προβλεπόμενου πληθωρισμοῦ.
Δεύτερο, ἀπὸ τὴν αὔξηση τῆς ἔμμεσης φορολογίας κατὰ 4,7% (ἀπὸ 36,4 δισ.€ τὸ 2024, σὲ 38,1 δισ.€ τὸ 2025, αὔξηση ἐπίσης ὑπερδιπλάσια ἀπὸ τὸν προβλεπόμενο πληθωρισμό.
Εἰδικότερα, τὸ μέγιστο μέρος τῆς ἔμμεσης φορολογίας ποὺ εἶναι ὁ ΦΠΑ καὶ πληρώνεται κατ’ ἐξοχὴν ἀπὸ τὰ λαϊκὰ στρώματα θὰ αὐξηθεῖ κατὰ 5,1%, ποσοστὸ ὑπερδιπλάσιο τοῦ προβλεπόμενου πληθωρισμοῦ.
Σὲ ἀντιδιαστολὴ οἱ φόροι εἰσοδήματος «νομικῶν προσώπων» ποὺ ἀναφέρονται κυρίως σὲ φορολογία κερδῶν ἑταιρειῶν θὰ αὐξηθοῦν κατὰ ποσοστὸ μόλις στὸ μισὸ τοῦ προβλεπόμενου πληθωρισμοῦ.
Πάνω σὲ αὐτὴ τὴν αὐξανόμενη φορολεηλασία τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ στηρίζει ἡ κυβέρνηση τὰ «πρωτογενῆ πλεονάσματα» τοῦ κρατικοῦ προϋπολογισμοῦ, ποὺ δὲν πᾶνε βέβαια γιὰ κάλυψη κοινωνικῶν ἀναγκῶν, ἀλλὰ κυρίως γιὰ τὴν πληρωμὴ τῶν δανειστῶν τοῦ κράτους.
Χωρίς, ὅμως, νὰ μειώνεται καὶ τὸ δημόσιο χρέος ποὺ τὸ 2024 ἀνῆλθε σὲ 365 δισ.€ καὶ σὲ 365 δισ.€ ἐκτιμᾶται ὅτι θὰ παραμείνει καὶ τὸ 2025!
Ἔτσι, ἡ αὐξανόμενη φορολεηλασία, σύμφωνα καὶ μὲ τὸ Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικὸ Διαρθρωτικὸ Σχέδιο 2025-2028, ποὺ κατατέθηκε μαζὶ μὲ τὸ σχέδιο τοῦ νέου προϋπολογισμοῦ, θὰ συνεχισθεῖ γιὰ τὰ ἑπόμενα τρία χρόνια γιὰ νὰ δημιουργηθοῦν «πρωτογενῆ πλεονάσματα» πάνω ἀπὸ 6 δισ.€!
Ἡ κυβέρνηση θέλει τὸ 2025 νὰ εἰσπράξει ἀκόμα πιὸ διογκωμένα φοροέσοδα ποὺ θὰ ἀγγίξουν τὸ 30% τοῦ ΑΕΠ(!) ἀλλὰ καὶ νὰ τὰ κατανείμει ἀκόμα πιὸ ἄνισα σὲ βάρος τῶν λαϊκῶν κοινωνικῶν ἀναγκῶν.
Εἶναι χαρακτηριστικὸ τὸ τί προδιαγράφει γιὰ τοὺς μισθοὺς καὶ τὶς συντάξεις, καθὼς καὶ γιὰ τὶς δημόσιες κοινωνικὲς ὑπηρεσίες τῆς δημόσιας Ἀσφάλισης, τῆς Πρόνοιας, τῆς Ὑγείας καὶ τῆς Παιδείας:
Προβλέπει μείωση (-0,3%) τῶν συνολικῶν δαπανῶν πρὸς τοὺς ἐργαζόμενους (ἀπὸ 14.939 δισ.€ τὸ 2024 σὲ 14.889 δισ.€).
Αὐτὴν τὴν κατεύθυνση μείωσης τῶν μισθῶν, λίγο πρὶν τὴν ψήφιση τοῦ νέου κρατικοῦ προϋπολογισμοῦ, φρόντισε νὰ τὴν «δέσει» γιὰ τὸ σύνολο τῆς οἰκονομίας μὲ τὴν ψήφιση τοῦ νόμου ποὺ καταργεῖ τὶς συλλογικὲς διαπραγματεύσεις γιὰ τὸν κατώτατο μισθὸ καὶ ἐπιτάσσει τὸ ὕψος του νὰ καθορίζεται μὲ κυβερνητικὴ ἀπόφαση.
Προβλέπει, ἐπίσης, γιὰ τὶς συντάξεις μιὰ πενιχρότατη αὔξηση (2,4%), κατώτερη ἀπὸ τὸν πληθωρισμὸ τοῦ 2024 (2,7%), ποὺ προεξοφλεῖ μείωση τοῦ πραγματικοῦ συνταξιουχικοῦ εἰσοδήματος.
Ἐπιπλέον 700.000 συνταξιοῦχοι, ἐξ αἰτίας τῆς λεγόμενης προσωπικῆς διαφορᾶς ποὺ ἔχει καθηλώσει τὶς συντάξεις ἀπ’ τὸ 2016, δὲν θὰ πάρουν οὔτε κι αὐτὴ τὴν πολὺ μικρὴ ὀνομαστικὴ αὔξηση.
Θὰ διατηρηθεῖ, ἐπίσης, ἡ Εἰδικὴ Εἰσφορὰ Ἀλληλεγγύης γιὰ τὸ Ἀσφαλιστικὸ Κεφάλαιο Ἀλληλεγγύης Γενεῶν (ΑΚΑΓΕ), κράτηση ποὺ θὰ ἀφαιρέσει καὶ τὸ 2025 886 ἑκατ.€ ἀπὸ τὶς συντάξεις.
Στὰ Ἀσφαλιστικὰ Ταμεῖα θὰ ἐπιβληθεῖ νέα μείωση ἀσφαλιστικῶν εἰσφορῶν κατὰ 1% ποὺ θὰ πλήξει τὰ οἰκονομικὰ τούς, καθὼς γιὰ τὸ 2025 προβλέπεται μείωση τοῦ ἀποθεματικοῦ τῶν ταμείων κατὰ 311 ἑκατ.€, ἀπὸ 958 ἑκατ.€ τὸ 2024 σὲ 647 ἑκατ.€ τὸ 2025.
Ἀπὸ τὸ 2019 ἀθροιστικὰ αὐτὲς οἱ μειώσεις ἔχουν φτάσει στὸ 5,4% καὶ ἀποτελοῦν παχυλὴ παροχὴ γιὰ τὴν ἐργοδοσία. Μὲ αὐτὴ τὴ μέθοδο ἐπεκτείνεται τὸ ἔδαφος γιὰ τὴ συμπίεση τῶν ἀσφαλιστικῶν παροχῶν ἀπὸ τὸ ΕΦΚΑ καὶ γιὰ τὴν ἰδιωτικοποίηση τῆς ἀσφάλισης.
Στὸν τομέα τῆς Πρόνοιας τὸ κονδύλι γιὰ τὰ ἐπιδόματα ἀνεργίας παραμένει καθηλωμένο (ἀπὸ 1,799 δισ.€ τὸ 2024 γίνεται 1,830 δισ.€ τὸ 2025, μιὰ αὔξηση μικρότερη ἀπὸ τὸν προβλεπόμενο πληθωρισμό). Ἀντίθετα, τὰ κονδύλια πρὸς τοὺς ἐπιχειρηματίες γιὰ «προγράμματα ἀπασχόλησης καὶ κατάρτισης» ποὺ τοὺς ἐξασφαλίζουν φτηνὸ ἐργατικὸ δυναμικὸ θὰ αὐξηθοῦν κατὰ 17, 9%(!), ἀπὸ 609 ἑκατ. τὸ 2024 σὲ 715 ἑκατ.€ τὸ 2025.
Στὸν τομέα τῆς δημόσιας Παιδείας οἱ τακτικὲς ὀνομαστικὲς δαπάνες τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας αὐξάνονται μόλις κατὰ 0,1% (...ἕνα εἰκοστὸ τοῦ προβλεπόμενου πληθωρισμοῦ) ποὺ ἰσοδυναμεῖ μὲ παραπέρα μείωση τῶν πραγματικῶν δαπανῶν γιὰ τὴν Παιδεία.
Στὸν τομέα τῆς δημόσιας Ὑγείας καταγράφεται γιὰ τὶς τακτικὲς ὀνομαστικὲς δαπάνες τοῦ ὑπουργείου Ὑγείας μιὰ αὔξηση ἀπὸ 6.051 ἑκατ.€ σὲ 6.608 ἑκατ.€, πολὺ κάτω ἀπὸ τὶς τεράστιες ἀνάγκες τῆς δημόσιας Ὑγείας.
Ἀντίθετα, τὰ κονδύλια τοῦ κρατικοῦ προϋπολογισμοῦ ποὺ δίνονται ὑπὸ τὴ μορφὴ ἐπιχορηγήσεων καὶ «κίνητρων» στὶς μεγάλες, κυρίως, ἐπιχειρήσεις αὐξάνονται κατὰ 7,6% σὲ ποσοστὸ ὑπερτριπλάσιο τοῦ προβλεπόμενου πληθωρισμοῦ (ἀπο 13,1 δισ.€ τὸ 2024 σὲ 14,1 δισ.€ τὸ 2025).
Σχεδὸν διπλάσιο θὰ εἶναι καὶ τὸ ποσὸ τῶν δαπανῶν γιὰ τὴν παραλαβὴ ἐξοπλισμῶν (ἀπὸ 896 ἑκατ.€ τὸ 2024 σὲ 1, 6 δισ.€ τὸ 2025), μὲ τοὺς ὑπολογισμοὺς νὰ καταγράφουν δαπάνες 4,9 δισ.€ γιὰ ἐξοπλισμοὺς τὸ 2024-2025 καὶ μὲ προοπτικὴ αὐτὲς νὰ αὐξηθοῦν τὰ ἑπόμενα χρόνια.
Εἶναι φανερὸ ὅτι ὁ νέος κρατικὸς προϋπολογισμός, σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ τὰ λαϊκὰ εἰσοδήματα καὶ τὶς δημόσιες κοινωνικὲς ὑπηρεσίες, προαναγγέλλει εἴτε μείωση εἴτε πάγωμα τῶν πραγματικῶν κρατικῶν δαπανῶν, ἐνῷ εἶναι γαλαντόμος σὲ παροχὲς πρὸς τὸ μεγάλο κεφάλαιο καὶ στὴν ἐξυπηρέτηση τῶν δανειστῶν, τῆς πολιτικῆς της Νατοικῆς στρατιωτικοποίησης καὶ τῶν πολυδάπανων ἐξοπλισμῶν.
Ὡστόσο, ἂν καὶ εἶναι σαφὲς καὶ ἄμεσα ὁρατὸ πὼς προοιωνίζεται μιὰ παραπέρα ἐπιδείνωση τῆς οἰκονομικῆς κατάστασης τῶν ἐργαζομένων, τῶν συνταξιούχων καὶ τῶν λαϊκῶν στρωμάτων τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ μέσα στὸ 2025, μιὰ παραπέρα συνέχιση τῆς ἀντιδραστικῆς πολιτικῆς της κυβέρνησης τῆς ΝΔ, οἱ δυνάμεις ποὺ κυριαρχοῦν σήμερα στὰ ὄργανα τοῦ μαζικοῦ κινήματος, πρῶτα ἀπ’ ὅλα τοῦ ἐργατικοῦ συνδικαλιστικοῦ κινήματος, γιὰ μιὰ ἀκόμα φορὰ μὲ τὴ γραμμή τους μπλοκάρισαν τὴν ἐργατικὴ καὶ λαϊκὴ κινητοποίηση γιὰ τὴν ἀπόκρουση τοῦ νέου κρατικοῦ προϋπολογισμοῦ.
Ἄφησαν ἀναξιοποίητες τὶς δυνατότητες πανεργατικὴς καὶ παλλαϊκῆς κινητοποίησης ποὺ διαφάνηκαν στὴν πανελλαδικὴ ἀπεργία τῆς 20ης Νοέμβρη. Ἡ ἡγεσία τῆς ΓΣΕΕ κήρυξε γιὰ μιὰ ἀκόμα φορὰ σιωπητήριο ἀφήνοντας ἀνενόχλητη τὴν κυβέρνηση Μητσοτάκη νὰ προωθήσει τὸ νέο ἀντιλαϊκότερο κρατικὸ προϋπολογισμό.
Ἡ ἡγεσία τῆς ΑΔΕΔΥ περιορίστηκε σὲ μιὰ ἐντελῶς χλωμὴ κινητοποίηση, περιορισμένη στὰ δημοσιοϋπαλληλικὰ οἰκονομικὰ αἰτήματα, μὲ στάση ἐργασίας καὶ συγκέντρωση στὸ ὑπουργεῖο Οἰκονομικῶν τὸ μεσημέρι τῆς Τετάρτης 11/12.
Ἐνῷ καὶ τὸ ΠΑΜΕ ἐξάντλησε ὅλη του τὴν «πάλη» ἐνάντια στὸν κρατικὸ προϋπολογισμὸ σὲ ἕνα ξεχωριστὸ ἀπογευματινὸ συλλαλητήριο τῶν συνδικάτων ποὺ ἐλέγχει στὸ Σύνταγμα, τὴν ἴδια, μάλιστα, μέρα ποὺ τὸ μεσημέρι ἔκανε συλλαλητήριο ἡ ΑΔΕΔΥ.
Οἱ πολιτικὲς τοῦ συμβιβασμοῦ καὶ τῆς ὑποταγῆς στὴν κυβερνητικὴ πολιτική, τῆς ἀδράνειας, τοῦ περιορισμοῦ καὶ τῆς διάσπασης τῶν ἐργατοϋπαλληλικῶν κινητοποιήσεων ἔχυσε, ἔτσι, ξανὰ νερὸ στὸ μύλο τῆς ἀντιλαϊκῆς πολιτικῆς της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Ὡστόσο, ἡ μεγαλύτερη ὄξυνση τῶν προβλημάτων ποὺ αὐτὴ ἐπιφέρει -καὶ αὐτὸ θὰ κάνει καὶ ὁ νέος κρατικὸς προϋπολογισμός- δὲν θὰ μπορέσει νὰ ἀντιμετωπισθεῖ παρὰ μόνο μὲ τὴν ἀνάπτυξη μαζικῶν ἀγώνων ποὺ πρέπει νὰ πάρουν πανεργατικό-παλλαϊκὸ χαρακτῆρα.
Πρὸς αὐτὴ τὴν κατεύθυνση πρέπει νὰ ἐντείνουν τὶς προσπάθειές τους οἱ ταξικές-ἀγωνιστικὲς δυνάμεις τοῦ μαζικοῦ ἐργατικοῦ καὶ λαϊκοῦ κινήματος.
Σχόλια