Εργασιακό πολυνομοσχέδιο γκεμπελίστικης έμπνευσης: Νέο πλήγμα στον ΕΦΚΑ και τις συντάξεις


Την περασμένη Τρίτη, αφού προηγήθηκε μια εκκωφαντική εκστρατεία (περιλάμβανε ακόμα και συναντήσεις της Αχτσιόγλου με τους «πρόθυμους» της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας), κατατέθηκε στη Βουλή ένα πολυσέλιδο νομοσχέδιο με κοινότυπες συνταξιοδοτικές και εργασιακές ρυθμίσεις. Την Πέμπτη άρχισε η συζήτησή του στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, που έκανε δυο συνεδριάσεις το απόγευμα!

Στο γενικό μέρος της αιτιολογικής έκθεσης οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ισχυρίζονται ότι με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου ενισχύουν και επεκτείνουν τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Σε βαθμό που να αναμορφώνεται πλήρως το ασφαλιστικό  σύστημα που οι ίδιοι καθιέρωσαν με τον αντιασφαλιστικό νόμο 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου), με τον οποίο ιδρύθηκε ο ΕΦΚΑ. Σύμφωνα με την προπαγάνδα τους, εξασφαλίζεται αξιοπρεπής διαβίωση στους συνταξιούχους.

Για το νόμο Κατρούγκαλου δε θα πούμε τίποτα περισσότερο από αυτό που λέμε από τη στιγμή που δημοσιοποιήθηκε ως νομοσχέδιο: επέρχεται πλήρης κατάργηση του κοινωνικού ασφαλιστικού συστήματος και μαζική νομιμοποίηση της μαύρης αγοράς εργασίας (άρθρο 60 ν. 4387/2016).

Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο, όπως θα δούμε, με το άρθρο 1 ισχυροποιούν νομικά την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) του Νοέμβρη του 2016 των Α. Πετρόπουλου και Γ. Χουλιαράκη, σύμφωνα με την οποία την τριετία 2017-2019 ο ΕΦΚΑ θα χάσει 1.731 εκατομμύρια ευρώ, λόγω της μειωμένης εργοδοτικής εισφοράς που πρέπει να καταβάλλει το δημόσιο ως εργοδότης, για την απασχόληση των τακτικών και μετακλητών υπαλλήλων του Δημοσίου και της Βουλής, των τακτικών υπαλλήλων των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, των ιερέων και των υπαλλήλων των εκκλησιαστικών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.

Στο άρθρο 5, παράγραφος 4 του αντιασφαλιστικού νόμου 4387/2016 προβλεπόταν η έκδοση ΚΥΑ που θα καθόριζε το ύψος της εργοδοτικής εισφοράς του δημοσίου για την απασχόληση των υπαλλήλων που προαναφέραμε. Ετσι, εκδόθηκε η ΚΥΑ των Πετρόπουλου-Χουλιαράκη (ΦΕΚ 4005 Β), με την οποία προβλέπεται τμηματική αύξηση της εργοδοτικής εισφοράς, από 3,33% το 2017 σε 13,33% το 2020. Τώρα, η κυβέρνηση των Τσιπροκαμμένων ισχυροποιεί αυτή την ΚΥΑ με το άρθρο 1 του νέου πολυνομοσχεδίου.

Από τον Πίνακα στην κορυφή της σελίδας, που τον φτιάξαμε με βάση τα στοιχεία της ΚΥΑ, διαπιστώνουμε ότι ο ΕΦΚΑ χάνει σημαντικά έσοδα από την αυθαίρετη και παράνομη μείωση της εργοδοτικής εισφορά του δημοσίου, για τρία συνεχή χρόνια, από 13,33% σε 3,33% το 2017, σε 6.67% το 2018 και σε 10% το 2019. Από αυτή τη μείωση της εργοδοτικής εισφοράς ο ΕΦΚΑ έχει απώλεια εσόδων 1.731 εκατομμύρια, ίση περίπου με το 1% του ΑΕΠ! Τεράστια απώλεια που αποσιωπήθηκε από τα Μαζικά Μέσα Παραπληροφόρησης.

Εύκολα ξεπηδά το ερώτημα: αφού το 1% του ΑΕΠ, που οι τροϊκανοί ζητούσαν να εξοικονομηθεί από τις συντάξεις, αφαιρέθηκε ήδη από τα έσοδα του ΕΦΚΑ με την προκλητική αυτή μείωση της εισφοράς που πρέπει να καταβάλλει το Δημόσιο ως εργοδότης, γιατί συμφωνήθηκε και το πετσόκομμα των λεγόμενων προσωπικών διαφορών, που θα προκύψουν μετά τον επανυπολογισμό των συντάξεων με βάση το νόμο Κατρούγκαλου, ώστε να εξασφαλιστεί ένα επιπλέον 1% του ΑΕΠ; Ποια τρύπα θα καλυφθεί με τη ληστεία των 1.731 εκατομμυρίων ευρώ από τον ΕΦΚΑ; Εκείνο που αποκαλύπτεται είναι ότι το Μνημόνιο των Τσιπτοκαμμένων έχει κρυφές πτυχές που κάνουν σφοδρότερη την επίθεση στους συνταξιούχους.

Η μείωση της εργοδοτικής εισφοράς του Δημοσίου για μια τριετία είναι παράνομη. Ο αντιασφαλιστικός νόμος 3865/2010, που ψήφισε η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου με υπουργό Εργασίας τον Α. Λοβέρδο, στο άρθρο 2, παρ. 1 προέβλεπε ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι που προσλαμβάνονται από την 1 Γενάρη του 2011 και μετά θα ασφαλίζονται υποχρεωτικά στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν τόλμησε να βάλει διάταξη για μείωση της εργοδοτικής εισφοράς του Δημοσίου σε 3,33% και προοδευτική αύξησή της ώστε να γίνει πλήρης το 2014. Δεν επρόκειτο, φυσικά για κάποιον φιλεργατισμό των πασόκων. Το πιθανότερο είναι πως υπολόγισαν ότι ο αριθμός των μονίμων υπαλλήλων που θα προσλαμβάνονταν από το 2011 θα ήταν μικρός και επομένως ένα τέτοιο μέτρο δε θα είχε καμιά ιδιαίτερη οικονομική απόδοση.

Αλλο 2011, όμως, και άλλο 2017. Το 2017 όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι πέρασαν στον ΕΦΚΑ και το Δημόσιο ως εργοδότης θα έπρεπε να καταβάλλει τις προβλεπόμενες για τους εργοδότες εισφορές. Ετσι, κατέφυγαν στην κουτοπόνηρη λύση της μείωσης της εργοδοτικής εισφοράς του Δημοσίου για τρία χρόνια, την οποία δεν την καθόρισαν στο νόμο Κατρούγκαλου, αλλά με ΚΥΑ που εκδόθηκε μήνες αργότερα, λίγο πριν γίνει η μετάβαση στον ΕΦΚΑ. Τώρα, με την πρώτη κιόλας διάταξη του πολυνομοσχέδιου της Αχτσιόγλου, ισχυροποιούν αυτή την ΚΥΑ (βάζουν και τους μετακλητούς υπαλλήλους), αρπάζοντας στη ζούλα 1.731 εκατ. ευρώ από τον νεοσύστατο ΕΦΚΑ, επιταχύνοντας τη χρεοκοπία αυτού του θνησιγενούς ασφαλιστικού υπερταμείου. Και βέβαια, από 1.1.2019 θα πέσει νέο άγριο μαχαίρι στις συντάξεις, με πετσόκομα της λεγόμενης προσωπικής διαφοράς, «κινεζοποιώντας» τη συντριπτική πλειοψηφία των συνταξιούχων.

Ολ' αυτά φαίνονται ακόμα πιο προκλητικά υπό το φως των αποκαλύψεών μας για τη διαχρονική ληστεία των ασφαλιστικών ταμείων από τους καπιταλιστές, με τις πλάτες των κυβερνήσεων (και της συγκυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ).

♦ Το χρέος προς τα ασφαλιστικά ταμεία, τον Μάρτη του 2017, είχε ανέλθει σε 22,5 δισεκατομμύρια ευρώ!

♦ Οι μεγαλοκαπιταλιστές που χρωστούσαν στα ασφαλιστικά ταμεία πάνω από 1 εκατ. ευρώ τον Οκτώβρη του 2014 ήταν 871 και χρωστούσαν 3.007 εκατ. ευρώ, ενώ τον Μάρτη του 2017 είχαν αυξηθεί σε 1.594 και οι οφειλές τους είχαν εκτοξευθεί στα 6.381 εκατ. ευρώ!

Εχοντας στη διάθεσή μας τα στοιχεία και του δευτέρου τριμήνου του 2017, βλέπουμε ότι συνεχίζουν να αυξάνονται και ο αριθμός των μεγαλοοφειλετών και το σύνολο των οφειλών τους. Συγκεκριμένα, οι μεγαλοοφειλέτες (οφειλή πάνω από 1 εκατ. ευρώ) αυξήθηκαν από 1.594 σε 1.634, ενώ οι συνολικές οφειλές τους αυξήθηκαν από 6.381 σε 6.530 εκατ. ευρώ. Οσο για τις συνολικές οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, αυξήθηκαν… αισίως στα 23,32 δισ. ευρώ!

Αν δούμε την περίοδο που κυβερνούν οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, έχουμε:

♦ Τον Μάρτη του 2015, συνολικές οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία 14,4 δισ. ευρώ, μεγαλοοφειλέτες 955 με οφειλές 3,34 δισ. ευρώ.

♦ Τον Ιούνη του 2017, συνολικές οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία 23,32 δισ. ευρώ (αύξηση 62%!), μεγαλοοφειλέτες 1.634 (αύξηση 71%!) με οφειλές 6,53 δισ. ευρώ (αύξηση 99%!).

Τα πήγαν… μια χαρά. Οι καπιταλιστές αυξάνουν την κλοπή των ασφαλιστικών ταμείων και οι Τσιπροκαμμένοι πετσοκόβουν τις συντάξεις! Αξιος ο μισθός τους (των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, όχι των καπιταλιστών).

Επιστρέφουμε στο πολυνομοσχέδιο, για να τονίσουμε ότι καμία από τις διατάξεις του δε βελτιώνει έστω και στο ελάχιστο τον αντιασφαλιστικό νόμο Κατρούγκαλου, που –πέραν των άλλων- εξατομικεύει το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα. Εισάγει μερικές διατάξεις, οι οποίες φαινομενικά είναι ευνοϊκές για μια μερίδα ασφαλισμένων. Τις αναφέρουμε με τη σειρά.

Σύμφωνα με τον αντιασφαλιστικό νόμο Κατρούγκαλου, δικαιούνται το 90% της λεγόμενης εθνικής σύνταξης οι ασφαλισμένοι που κατοικούν τουλάχιστον 40 χρόνια στην Ελλάδα, δεν συνταξιοδοτούνται πρόωρα και δεν παίρνουν αναπηρική σύνταξη. Οσοι συνταξιούχοι έχουν σωρευτικά όλες αυτές τις προϋποθέσεις θα παίρνουν εθνική σύνταξη 345,60 ευρώ το μήνα, συν μερικές δεκάδες ευρώ από τη λεγόμενη ανταποδοτική σύνταξη.

[Λέμε «λεγόμενη ανταποδοτική σύνταξη», για πολλούς λόγους. Εδώ θα αναφέρουμε τον βασικό. Η εργατική τάξη παράγει τον πλούτο αυτής της κοινωνίας, μέσω της παραγόμενης υπεραξίας που την καρπούται η αστική τάξη. Ετσι, τα μέλη της εργατικής τάξης δικαιούνται να παίρνουν συντάξεις που να καλύπτουν όλες τις ανάγκες τους και όχι μερικές εκατοντάδες ευρώ και να μην μπορούν να ξεφύγουν από τη φτώχεια].

Με την παράγραφο 2, του άρθρου 1 του πολυνομοσχεδίου προβλέπεται ότι και οι συνταξιούχοι που δεν έχουν συμπληρώσει 15 χρόνια ασφάλισης θα δικαιούνται το ίδιο ποσό εθνικής σύνταξης μ’ αυτούς που έχουν 15 χρόνια, φτάνει να θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης. Εδώ βρίσκεται η μεγάλη κοροϊδία.

Από την ισχύουσα ασφαλιστική νομοθεσία δεν προβλέπεται η καταβολή σύνταξης σε συνταξιούχους που δεν έχουν συμπληρώσει 15 χρόνια πλήρους ασφάλισης, δηλαδή 4.500 ημερομίσθια. Στο πολυνομοσχέδιο αυτό δεν εισάγεται διάταξη που να προβλέπει συνταξιοδότηση με λιγότερα από 15 χρόνια (π.χ. 3.500 ημερομίσθια). Αρα, καμία πρακτική αξία δεν έχει η παρ. 2 του άρθρου 1 για τους συνταξιούχους που δεν έχουν συμπληρώσει 15 χρόνια ασφάλισης.

[Θυμίζουμε ότι με τον αντιασφαλιστικό νόμο 3029/2002 είχε εισαχθεί διάταξη, που ίσχυσε μέχρι τέλους 2007, σύμφωνα με την οποία οι ασφαλισμένοι που είχαν 3.500 ένσημα ασφάλισης έπαιρναν από τα 2/3 μέχρι το 1/2της κατώτερης σύνταξης].

Εισάγει ακόμα διάταξη, σύμφωνα με την οποία οι εργαζόμενοι που μέχρι τις 31 Δεκέμβρη του 2020 δεν έχουν πέντε χρόνια πλήρους ασφάλισης (1.500 ένσημα) κατά την περίοδο 2002-2020, και μετά την 1η Ιούλη του 2021 δέκα χρόνια ασφάλισης (3.000 ένσημα) κατά την περίοδο 2002-2021 και ούτω καθεξής για τα επόμενα χρόνια, μπορούν να ανατρέχουν και πριν το 2002 προκειμένου να συμπληρώσουν τα 1.500 ή τα 3.000 ένσημα για να υπολογιστούν οι συντάξιμες αποδοχές τους.

Αυτή η ρύθμιση μπορεί να έχει από μικρή έως ασήμαντη πρακτική αξία για εκείνους τους συνταξιούχους που θα θελήσουν να ενταχθούν γιατί τους αφορά. Αφορά τη λεγόμενη ανταποδοτική σύνταξη, η οποία -με συντάξιμες αποδοχές μόνο μιας πενταετίας για την περίοδο 2002-2020, που θα είναι εξαιρετικά χαμηλές, και με ποσοστό αναπλήρωσης 11,55%- θα είναι μόνο μερικές δεκάδες ευρώ το μήνα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανυπολόγιστη η καταστροφή στην Βόρεια Εύβοια

Ανεμογεννήτριες: Μικρό όφελος - μεγάλη καταστροφή λένε τώρα οι επιστήμονες.